2D-pelin tekeminen Pygletillä
Laine, Sakari (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703092076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703092076
Kuvaus
Tämä opinnäytetyö on saatavissa LUT-yliopiston arkistosta. Ota yhteyttä: asiakirjat@.lut.fi
Tiivistelmä
Python on tällä hetkellä yksi suosituimmista ohjelmointikielistä, ja sille on tehty useita pelikirjastoja. Pyglet on OpenGL-ohjelmointirajapintaan perustuva tehokas Python-multimediakirjasto, joka on keskittynyt erityisesti peliohjelmointiin. Pygletin heikkouksiin kuuluu kuitenkin sen vaatimaton suosio, minkä vuoksi Pyglet-kirjastolle ei ole olemassa kattavia peliohjelmointiin keskittyviä oppaita. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tarkastella 2D-peliohjelmointia Pyglet-kirjastolla käytännöllisten esimerkkien kautta ja toimia Pyglet-2D-peliohjelmointioppaana lukijalle. Pygletin soveltuvuus laajempaan, kaupalliseen 2D-peliohjelmointiin ei pystytty todistamaan johtuen Pygletin puutteista. Työn johtopäätöksenä todetaan, että Pyglet sopii hyvin aloitteleville peliohjelmoijille ja varsinkin pienempiin peliprojekteihin. Python is one of the most popular programming languages and plenty of game programming libraries exist for Python. Pyglet is a competent Python multimedia library based on OpenGL application programming interface and it is focused especially in game programming. However, the lack of popularity is among the weaknesses of Pyglet which is why there are no comprehensive tutorials on game programming on Pyglet. The purpose of this Bachelor’s thesis is to scrutinize 2D programming in Pyglet through practical examples and serve as a Pyglet 2D game programming guide for the reader. Pyglet's applicability for larger commercial 2D game programming couldn't be validated due to the incompleteness of Pyglet. As the conclusion of the thesis it is stated that Pyglet is sufficient for beginning game programmers and especially for smaller game projects.