Asiakkaan ja toimittajan välinen tiedon hallinta ja jakaminen projekteissa - tapaustutkimus puolustusvoimien helikopterihankkeesta
Päiväläinen, Aleksi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Päiväläinen, Aleksi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703225358
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703225358
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkaan ja toimittajan välistä tiedon hallintaa ja jakamista organisaatioiden välisissä (B2B) projekteissa. Tutkimuksen tavoite on ymmärtää nykyistä paremmin tiedon siirtämiseen ja hallintaan liittyviä mekanismeja ja käytänteitä projektitoiminnassa. Tietoa tarkastellaan inhimillisenä ilmiönä sosiaalisen konstruktionismin paradigman hengessä. Samalla haastetaan projektijohtamista perinteisesti hallinnut positivistinen paradigma liian yksipuolisena näkökulmana. Tutkimuskirjallisuuden perusteella muodostetaan projektin tietoympäristöä luonnehtiva sekä asiakkaan ja toimittajan väliseen tiedon jakamiseen vaikuttavia välittäjä- ja rajoittajamekanismeja kuvaava viitekehys. Empiirisessä osiossa analysoidaan puolustusvoimien NH90-helikopterihanke viitekehystä käyttäen. Päätutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista haastattelututkimusta. Hanke tunnistetaan vastoin asiakkaan alkuperäistä oletusta tuotekehityshankkeeksi, jonka aikana olisi tullut hyödyntää tiedon hallinnassa sekä kodifiointi- että personifiointistrategiaa. Merkittäviksi tiedon jakamiseen vaikuttaneiksi tekijöiksi tunnistetaan muun muassa tiedon välittäjä -toiminta käytäntöyhteisöissä (välittäjämekanismi) sekä kieli- ja kulttuurierot (rajoittajamekanismi). Keskeisenä johtopäätöksenä todetaan, että projektitiedon hallintaa ei ole mielekästä tarkastella projektin tietoympäristöstä ja siten projektin luonteesta irrallisena ilmiönä. Toisekseen voidaan todeta, että asiakkaan ja toimittajan välinen hiljainen tieto ja sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttavat mitä ilmeisimmin merkittävästi projektien onnistumisten tai epäonnistumisten taustalla. Käytännön tasolla projektijohtamisessa tulisi perinteisen eksplisiittisen dokumentaation ohella panostaa myös hiljaisen ja proseduraalisen tiedon hallintaan esimerkiksi projektioppimisen menetelmiä hyödyntämällä. This master’s thesis studies knowledge management and knowledge sharing between customer and supplier in B2B project environment. The aim of the study is to better understand knowledge sharing mechanisms and practices in project settings. Knowledge is understood as an inherently human phenomenon in the spirit of social constructionism paradigm. The dominant positivist paradigm in the field of project management is challenged as necessary but inadequate. Based on the researched literature, a framework describing project knowledge environment, including facilitating and inhibiting mechanisms is presented. The NH90 helicopter project of the Finnish Defence Forces is then analysed using the framework. Qualitative interview approach is used as the main research methodology. The NH90 project is recognised – contrary to the original assumption of the customer – as a development project, in which both codification and personification strategies should have been employed. Knowledge brokering activities in communities of practice (facilitating mechanisms) and differences in national cultures (inhibiting mechanisms) are found to be some of the key factors affecting knowledge sharing between parties. As a conclusion it may be stated that project knowledge management should always be considered in the context of a particular project, i.e. in respect of its knowledge environment. Secondly, social interaction and tacit knowledge sharing between customer and supplier may have a crucial role in success or failure of a project. As a practical consideration, project management should focus not only on explicit knowledge codification, but also on tacit and procedural knowledge management, employing for example appropriate project learning mechanisms.