Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönoton vaikutukset esimiestyöhön sote-sektorilla: Case Eksoten kotihoito
Rääpysjärvi, Katja (2017)
Diplomityö
Rääpysjärvi, Katja
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703285847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201703285847
Tiivistelmä
Digitaalisten palvelujen ja teknologian kehitys on mahdollistanut uusien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämisen entistä integroidummaksi ja laadukkaammaksi asuinpaikasta riippumatta. Sote-palvelut ovat kehittyneet siihen suuntaan, että laitoshoitoa puretaan ja asiakkaille tuotetaan yhä suurempi osa palveluista heidän omaan kotiinsa. Tämä asettaa kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotolle entistä laajemmat tarpeet ja mahdollisuudet.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kuinka kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto vaikuttaa esimiestyöhön sote-sektorilla. Case-organisaationa toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoito. Tutkimuksessa selvitettiin mitä osaamisalueita esimiehillä tulisi olla teknologian hyödyntämisen yleistyessä, miten esimiesten tulisi tukea työntekijöitä teknologian käyttöönotossa, miten esimiehet voivat kehittää teknologialla tuettuja toimintamalleja sekä millaisia rooleja esimiehillä tulisi olla. Tutkimus toteutettiin semistrukturoituina teemahaastatteluina yhdeksälle kotihoidon toimintayksikön esimiehelle sekä hoitohenkilöstön ryhmähaastatteluna.
Tutkimuksen tulosten mukaan kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto asettaa esimiehille uusia osaamisvaatimuksia, erityisesti muutosjohtamisen ja aineettoman pääoman johtamisen osalta. Esimiehen tulee tuntea teknologiaratkaisujen tuomat mahdollisuudet asiakastyössä, osata tukea ja motivoida hoitohenkilöstöä hyödyntämään teknologiaa osana palveluprosesseja sekä luoda hyvä tietopohja henkilöstölle, jotta työntekijät voivat olla mukana kehittämässä ja omaksumassa uusia toimintamalleja. The advancement of digital services and technology has enabled the development of new social and health care services that are increasingly integrated and of higher quality, regardless of the customer’s place of residence. The way in which social and health care services have been developed entails the dissolution of institutional care as well as producing the majority of services for customers at their own homes. As a result, the needs and possibilities related to the introduction of technology that supports living at home become increasingly extensive. The purpose of this study was to examine how the introduction of technology that supports living at home affects managerial work in the social and health care sector. The home care services of the South Karelia Social and Health Care District (Eksote) served as the case organisation. The study investigated which areas of competence the managers are required to have as the utilisation of technology becomes more commonplace, how the managers should support employees in the implementation of technology, how the managers could develop the approaches supported by technology, and what kinds of roles should the managers assume. The study was implemented as semistructured theme interviews of nine managers at the operational unit of home care as well as a group interview of nursing staff. Based on the results of this study, the introduction of technology that supports living at home sets new competence requirements for managers, particularly in the areas of the change management and intellectual capital. Managers must be familiar with the opportunities provided by the technological solutions in customer work and able to support and motivate nursing staff in utilising the technology as part of the service processes. They must also help the staff in acquiring a good knowledge base that allows them to be involved in developing and adopting new approaches.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kuinka kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto vaikuttaa esimiestyöhön sote-sektorilla. Case-organisaationa toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoito. Tutkimuksessa selvitettiin mitä osaamisalueita esimiehillä tulisi olla teknologian hyödyntämisen yleistyessä, miten esimiesten tulisi tukea työntekijöitä teknologian käyttöönotossa, miten esimiehet voivat kehittää teknologialla tuettuja toimintamalleja sekä millaisia rooleja esimiehillä tulisi olla. Tutkimus toteutettiin semistrukturoituina teemahaastatteluina yhdeksälle kotihoidon toimintayksikön esimiehelle sekä hoitohenkilöstön ryhmähaastatteluna.
Tutkimuksen tulosten mukaan kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto asettaa esimiehille uusia osaamisvaatimuksia, erityisesti muutosjohtamisen ja aineettoman pääoman johtamisen osalta. Esimiehen tulee tuntea teknologiaratkaisujen tuomat mahdollisuudet asiakastyössä, osata tukea ja motivoida hoitohenkilöstöä hyödyntämään teknologiaa osana palveluprosesseja sekä luoda hyvä tietopohja henkilöstölle, jotta työntekijät voivat olla mukana kehittämässä ja omaksumassa uusia toimintamalleja.