Yrittäjyyskasvatus Suomessa - Case Valkealan lukio
Ahomies, Ville (2017)
Kandidaatintutkielma
Ahomies, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126058
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704126058
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään yrittäjyyskasvatusta ja sen opettamista Valkealan lukiossa. Tutkielman tavoitteena on saada selville, miten yrittäjyyskasvatus ja sen opetus näyttäytyvät lukiossa ja onko niissä mahdollisesti kehitettäviä osa-alueita. Sen lisäksi pyritään selvittämään, kuinka yrittäjyyden eri muodot – ulkoinen, sisäinen ja omaehtoinen yrittäjyys – painottuvat yrittäjyyskasvatuksen lukio-opetuksessa. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu juuri näistä edellä mainituista kolmesta yrittäjyyden eri muodosta.
Työn kohdeorganisaationa on Valkealan lukio ja erityisesti sen opetushenkilökunta. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen erillisen yksilöhaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin tutkimukseen sillä perusteella, että he ovat koko opetushenkilökunnasta eniten tekemisissä yrittäjyyskasvatuksen kanssa.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatuksen opetus on varsin hyvällä tasolla Valkealan lukiossa. Yrittäjyyskasvatus kuitenkin henkilöityy hyvin vahvasti yksittäisiin henkilöihin – niin yleisesti kuin myös Valkealan lukiossa tällä hetkellä. Suurin ongelma tuntuu olevan kuitenkin yrittäjyyskasvatuksen opetuksen tason selkeä epätasaisuus valtakunnallisesti lukioissa. In this thesis, the subject of study is entrepreneurship education and its teaching in Valkeala high school. The aim is to find out how entrepreneurship and its teaching are appearing in high school and is there any areas that need improvement. Additionally, the research tries to discover how different forms of entrepreneurship in context of entrepreneurship education are appearing. The forms of entrepreneurship are external, internal and self-oriented entrepreneurship. The theoretical framework con-sists of the forms of entrepreneurship above-mentioned.
Case organization of this thesis is Valkeala high school and specifically its teaching staff. This study was conducted as qualitative research. The research material was collected by three separate individual interviews. Interviewees were chosen by the criteria that they are most involved in entrepreneurship education in Valkeala high school.
According to the results, the teaching of entrepreneurship education is managed really well in Valkeala high school. However, entrepreneurship education tends to be personified into certain individuals. Ultimately, the main issue seems to be the imbalance of entrepreneurship education’s teaching in high schools nationally.
Työn kohdeorganisaationa on Valkealan lukio ja erityisesti sen opetushenkilökunta. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen erillisen yksilöhaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin tutkimukseen sillä perusteella, että he ovat koko opetushenkilökunnasta eniten tekemisissä yrittäjyyskasvatuksen kanssa.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että yrittäjyyskasvatuksen opetus on varsin hyvällä tasolla Valkealan lukiossa. Yrittäjyyskasvatus kuitenkin henkilöityy hyvin vahvasti yksittäisiin henkilöihin – niin yleisesti kuin myös Valkealan lukiossa tällä hetkellä. Suurin ongelma tuntuu olevan kuitenkin yrittäjyyskasvatuksen opetuksen tason selkeä epätasaisuus valtakunnallisesti lukioissa.
Case organization of this thesis is Valkeala high school and specifically its teaching staff. This study was conducted as qualitative research. The research material was collected by three separate individual interviews. Interviewees were chosen by the criteria that they are most involved in entrepreneurship education in Valkeala high school.
According to the results, the teaching of entrepreneurship education is managed really well in Valkeala high school. However, entrepreneurship education tends to be personified into certain individuals. Ultimately, the main issue seems to be the imbalance of entrepreneurship education’s teaching in high schools nationally.