Valmentavan johtamisen vaikutukset henkilöstön osaamisen kehittämisessä -Case Kela
Wallenius, Hanna (2017)
Pro gradu -tutkielma
Wallenius, Hanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704186189
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704186189
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on tutkia valmentavan johtamisen toteutumista henkilöstön osaamisen kehittämisessä Kelan asiakaspalvelutyössä toimihenkilöiden näkökulmasta. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin yhteensä kymmenellä teemahaastattelulla. Tutkimuksessa saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia valmentavan johtamisen keinoja ja käytäntöjä Kelassa on ja tutkimuksen tulosten perusteella valmentava johtamistapa toteutuu osittain tutkituissa yksiköissä. Valmentavan johtamisessa tärkeää on esimiehen helppo lähestyttävyys, valmentamiseen varattu riittävä aika, kiinnostus alaisista, alaisten työn sisällön tunteminen, läsnäolo, osapuolten oma motivaatio ja aktiivisuus kehittymiseen, henkilökohtainen palautteen antaminen ja henkilöstön tunteminen sekä osaamisen kehittämisen aktiivinen seuranta ja mahdollistaminen. Tutkimuksessa todettiin valmentavalla johtamisella olevan hyvin selkeä ja merkittävä yhteys henkilöstön osaamisen kehittämiseen Kelassa. Valmentavan johtamisen avulla esimies voi säännöllisen henkilöiden välisten keskustelujen, aktiivisen läsnäolon sekä rakentavan palautteen antamisen avulla motivoida toimihenkilöitä yksilöllisesti kehittämään asiakaspalvelutyössä merkittävää osaamistaan ja siten lisäämään myös organisaatiolle elintärkeää osaamispääomaa The purpose of this Master’s thesis study is to examine how managerial coaching is
utilized in competence development of the customer service personnel in Kela. The
methodology of this thesis was qualitative case study and the empirical data was collected by using semi-structured theme interviews. The research data was analysed by theory guided content analysis.
According to this study managerial coaching was partially utilized in Kela. The results
of this study indicated that essential factors in the coaching relationship are motivation
of the parties and activity for development, presence of the manager, personal feedback,
knowing employees personally and active facilitating and following of the individual
competence development at work. As a conclusion of this thesis can be noticed
that managerial coaching behaviour has a very clear and important connection to the
competence development of the personnel in the customer service units of Kela. By
using coaching behaviour manager can genuinely motivate his/her subordinates individually to develop their competence at work and thereby also to increase organizational competence. This is possible to achieve by facilitating regular interpersonal conversations, active presence, constructive feedback and reward.
Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia valmentavan johtamisen keinoja ja käytäntöjä Kelassa on ja tutkimuksen tulosten perusteella valmentava johtamistapa toteutuu osittain tutkituissa yksiköissä. Valmentavan johtamisessa tärkeää on esimiehen helppo lähestyttävyys, valmentamiseen varattu riittävä aika, kiinnostus alaisista, alaisten työn sisällön tunteminen, läsnäolo, osapuolten oma motivaatio ja aktiivisuus kehittymiseen, henkilökohtainen palautteen antaminen ja henkilöstön tunteminen sekä osaamisen kehittämisen aktiivinen seuranta ja mahdollistaminen. Tutkimuksessa todettiin valmentavalla johtamisella olevan hyvin selkeä ja merkittävä yhteys henkilöstön osaamisen kehittämiseen Kelassa. Valmentavan johtamisen avulla esimies voi säännöllisen henkilöiden välisten keskustelujen, aktiivisen läsnäolon sekä rakentavan palautteen antamisen avulla motivoida toimihenkilöitä yksilöllisesti kehittämään asiakaspalvelutyössä merkittävää osaamistaan ja siten lisäämään myös organisaatiolle elintärkeää osaamispääomaa
utilized in competence development of the customer service personnel in Kela. The
methodology of this thesis was qualitative case study and the empirical data was collected by using semi-structured theme interviews. The research data was analysed by theory guided content analysis.
According to this study managerial coaching was partially utilized in Kela. The results
of this study indicated that essential factors in the coaching relationship are motivation
of the parties and activity for development, presence of the manager, personal feedback,
knowing employees personally and active facilitating and following of the individual
competence development at work. As a conclusion of this thesis can be noticed
that managerial coaching behaviour has a very clear and important connection to the
competence development of the personnel in the customer service units of Kela. By
using coaching behaviour manager can genuinely motivate his/her subordinates individually to develop their competence at work and thereby also to increase organizational competence. This is possible to achieve by facilitating regular interpersonal conversations, active presence, constructive feedback and reward.