Digitaalisen palvelutuotekonseptin määrittely letkupumppujen ennakoivaan huoltoon
Isotalo, Tommi (2017)
Diplomityö
Isotalo, Tommi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704196198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704196198
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tarkastelee millainen palvelutuotekonsepti sopisi Flowroxin asiakkaiden ennakoivaan tai ennakkohuoltoliiketoimintaan. Tutkimuksessa keskitytään letkupumppujen ennakoivaan huoltoon eri teollisuuden aloilla ja erilaisissa prosesseissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Kirjallisuusosuudessa tarkastellaan tuotteen elinkaarta ja tuotteen elinkaareen liittyvää tuotetietoa, Teollisen IoT:n mahdollisuuksia prosessiteollisuuden laitteissa, ennakoivaa huoltoa ja palvelutuotekonseptia. Empiirinen osuus kerättiin sisäisillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkailla on erilaisia tarpeita liittyen laitteiden ennakoivaan huoltoon liittyen. Tutkimuksessa ilmeni myös useita tapoja, joilla voidaan parantaa tuotteiden tehokkuutta, kestävyyttä ja laatua. Tutkimuksen päätuotoksena on palvelutuotekonseptin määrittely letkupumppujen ennakoivaan huoltoon. Muut löydökset liittyivät tuotteen jatkuvaan parantamiseen ja uusien liiketoiminta-alueiden kehittymiseen. This Master’s Thesis examines what kind of product-service concept would suite to Flowrox customer’s predictive maintenance. Focus of this examination is at hose pump predictive maintenance in different industries and industrial processes.
The research was conducted as a qualitative operative study. Literature review section examines product lifecycle and product lifecycle information, opportunities of Industrial IoT on process industry equipment, predictive maintenance, product-service concept. Empirical part of this thesis is gathered through internal semi structured interviews.
At this research, it was shown that customers have different kind of needs concerning predictive maintenance of process equipment. Also, there were found several different ways to improve product effectiveness, durability and quality. The main outcome of this study is a product-service concept for hose pump predictive maintenance. Other findings are linked to continuous product improvement and new business areas development.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Kirjallisuusosuudessa tarkastellaan tuotteen elinkaarta ja tuotteen elinkaareen liittyvää tuotetietoa, Teollisen IoT:n mahdollisuuksia prosessiteollisuuden laitteissa, ennakoivaa huoltoa ja palvelutuotekonseptia. Empiirinen osuus kerättiin sisäisillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkailla on erilaisia tarpeita liittyen laitteiden ennakoivaan huoltoon liittyen. Tutkimuksessa ilmeni myös useita tapoja, joilla voidaan parantaa tuotteiden tehokkuutta, kestävyyttä ja laatua. Tutkimuksen päätuotoksena on palvelutuotekonseptin määrittely letkupumppujen ennakoivaan huoltoon. Muut löydökset liittyivät tuotteen jatkuvaan parantamiseen ja uusien liiketoiminta-alueiden kehittymiseen.
The research was conducted as a qualitative operative study. Literature review section examines product lifecycle and product lifecycle information, opportunities of Industrial IoT on process industry equipment, predictive maintenance, product-service concept. Empirical part of this thesis is gathered through internal semi structured interviews.
At this research, it was shown that customers have different kind of needs concerning predictive maintenance of process equipment. Also, there were found several different ways to improve product effectiveness, durability and quality. The main outcome of this study is a product-service concept for hose pump predictive maintenance. Other findings are linked to continuous product improvement and new business areas development.