Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palvelunhankinta ja palveluntuottajan valintakriteerit

Korjula, Aapo (2017)

Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma – Korjula Aapo.pdf (553.0Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Korjula, Aapo
2017

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201704286288

Tiivistelmä

Suomessa työtehtävät ovat vähitellen siirtyneet palveluihin. Tästä syystä palveluja joudutaan myös hankkimaan jatkuvasti enemmän. Yritykset haluavat keskittyä omaan erityisosaamiseensa, joten kaikki vähänkään osaamisalueen laitamille jäävät työt kannattaa usein ostaa ulkopuolelta eli ulkoistaa. Tutkielman tavoite on täsmentää palveluhankintoja, palveluprosessia ja palveluntarjoajan valintakriteereitä. Samalla erotetaan käsitteet palveluhankinta tavarahankinta.
Hankintaprosessin yksi tärkeimmistä vaiheista on toimittajan valinta. Tämä yksi päätös saattaa vaikuttaa yritykseen tuhoisasti tai johtaa maineen ja tuloksen kasvuun. Hyvin hankittu palvelu lisää ja täyttää yrityksen omaa laatua ja palvelua. On siis tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä ostetaan ja keneltä. Tutkimuksessa on käytetty teoriaosuuden tietolähteenä aikaisempaa kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Empiirinen osuus perustuu haastatteluihin markkinointiviestintäyrityksen henkilöstön kanssa. Tutkielma on laadullinen ja metodina toimintatutkimus.
Hankintatoimi itsessäänkin on vasta vähitellen saanut ansaitsemaansa huomiota. Tuloksena empiriassa näkyi, että yrityksessä ymmärretään hankinnan merkitys ja että kaikki hankinnoissa säästetty raha näkyy tuloksessa. Pelkästään halpaa ei kannata ostaa, koska myös laatu voi tuoda tuottoja yritykselle. Palvelujen merkityksen kasvaessa myös palvelujen hankintaan on erikoistuttava oman toimialan vaatimalla tavalla. Kunkin yrityksen on selvitettävä, mikä on lopputuotteen ja yrityksen laatutason mukaisesti paras hankintametodi. Vaakakupissa ovat hinta ja laatu sekä lisäksi muun muassa toimitusaika ja aiempi asiakkuussuhde.
Lopputuloksena on aika ottaa hankinnat sekä palveluhankinnat aktiivisesti mukaan yrityksen strategiaan ja käytännön toimintaan. Tällä tavoin yrityksen tulos ja asiakastyytyväisyys paranevat. Tärkeitä vaiheita palveluhankinnassa on monia, mutta alihankkijan valinnalla voi olla ratkaiseva merkitys liiketoiminnan kannattavuudelle.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6561]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste