Siirtyminen SaaS-palveluntarjoajaksi: vaikutukset yrityksen liiketoimintamalliin
Sinkkonen, Antti; Posti, Tommi (2017)
Kandidaatintutkielma
Sinkkonen, Antti
Posti, Tommi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705036306
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705036306
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena on
selvittää, millaisia vaikutuksia SaaS-palveluntarjoajaksi (engl. Software as a
Service) siirtymisellä on yrityksen liiketoimintamalliin. Työ käsittelee erityisesti
palveluntarjoajan arvolupauksen, kustannusrakenteen ja tulovirtojen muutoksia
sekä palvelumallin haasteita ja mahdollisuuksia palveluntarjoajan liiketoiminnalle.
Kandidaatintyö on rajattu tarkastelemaan vaikutuksia ICT-alan yritysten
liiketoimintamalleihin kustannusjohtamisen näkökulmasta
SaaS-palvelumalliin siirtymisen ja asiakkaiden muuttuneiden odotusten vuoksi
palveluntarjoajat joutuvat muokkaamaan liiketoimintaansa radikaalisti.
Palveluntarjoaja on vastuussa kaikista ohjelmiston toimittamiseen ja ylläpitoon
liittyvistä tehtävistä ja yrityksen tulee taata korkea palvelutaso ja tietoturva.
Merkittävimmät liiketoimintamallin muutokset liittyvät palveluiden
hinnoittelupolitiikkaan ja kustannusrakenteeseen, jossa suurimmat kustannuserät
muodostuvat palvelinkeskusten ylläpidosta ja IT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Työssä havaittiin myös, että kumppaniverkosto ja tietoturva ovat avaintekijöitä
SaaS-palveluiden tarjoamisessa.
selvittää, millaisia vaikutuksia SaaS-palveluntarjoajaksi (engl. Software as a
Service) siirtymisellä on yrityksen liiketoimintamalliin. Työ käsittelee erityisesti
palveluntarjoajan arvolupauksen, kustannusrakenteen ja tulovirtojen muutoksia
sekä palvelumallin haasteita ja mahdollisuuksia palveluntarjoajan liiketoiminnalle.
Kandidaatintyö on rajattu tarkastelemaan vaikutuksia ICT-alan yritysten
liiketoimintamalleihin kustannusjohtamisen näkökulmasta
SaaS-palvelumalliin siirtymisen ja asiakkaiden muuttuneiden odotusten vuoksi
palveluntarjoajat joutuvat muokkaamaan liiketoimintaansa radikaalisti.
Palveluntarjoaja on vastuussa kaikista ohjelmiston toimittamiseen ja ylläpitoon
liittyvistä tehtävistä ja yrityksen tulee taata korkea palvelutaso ja tietoturva.
Merkittävimmät liiketoimintamallin muutokset liittyvät palveluiden
hinnoittelupolitiikkaan ja kustannusrakenteeseen, jossa suurimmat kustannuserät
muodostuvat palvelinkeskusten ylläpidosta ja IT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Työssä havaittiin myös, että kumppaniverkosto ja tietoturva ovat avaintekijöitä
SaaS-palveluiden tarjoamisessa.