Vastuullisuuden merkitys pienissä suomalaisissa kasvuyrityksissä
Halas, Milan (2016)
Lataukset:
Kandidaatintutkielma
Halas, Milan
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166471
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705166471
Tiivistelmä
Kandidaatintyössä tutkitaan miten yritysvastuu on linkittynyt pienikokoisiin suomalaisiin kasvuyritysiin ja millainen merkitys sillä on pienten suomalaisten kasvuyritysten liiketoiminnalle.
Kasvuyritykset ilmiönä ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota ja usein painotetaan niitten merkitystä talouskasvulle. Vuosien 2010-2013 välillä Suomessa oli 798 OECD:n määritelmän mukaista kasvuyritystä. Kyseisten yritysten yritysvastuupuolta ei ole kuitenkaan tutkittu paljoa. Yritysvastuu on useammin suuryritysten asiana ja kaikki olemassa oleva teoriat kuten esimerkiksi Triple Bottom Line, sidosryhmäteoria ja jaetun arvon luominen ovat suunniteltu suuryrityksille. Pienikokoisille kasvuyrityksille ei ole puolestaan olemassa yhtään työkalua yritysvastuun suunnitteluun.
Yritysvastuu on tärkeässä roolissa globalisoituneessa maailmassa, sillä tieto kulkee nopeasti ja yritysten kaikki päätökset vaikuttavat siihen. Ihmiset ovat entistä tietoisempia ja julkisuuteen nousevat skandaalit vaurioittavat kovasti yritysten pitkään rakennettua imagoa. Jos yritysvastuuta hoidetaan yrityksessä hyvin, se tarjoaa yritykselle merkittävän kilpailuedun. In this bachelor's thesis, I studied how corporate responsibility is linked to small-sized Finnish growth companies and what kind of impact it has on a small Finnish startup company business. Growth companies as a phenomenon have in recent years attracted a lot of attention and they often highlight the importance of economic growth on domestic level. Only in Finland between years 2010-2013 there were 798 companies that met OECD’s ‘growth company’ criteria. However, corporate responsibility aspect for these type of companies has not been studied much.
Corporate responsibility is more likely connected to big businesses or different existing theories, such as the Triple Bottom Line, stakeholder theory and the creation of shared value are designed for large companies. There are really no suitable tools existing on the market to plan corporate responsibility for small-sized growth companies.
Corporate responsibility plays an important role in a globalized world as the information travels quickly and all business decisions have an effect on it. People are increasingly aware of things happening and rising public scandals may damage hard companies image even for a longer time. If corporate responsibility is made in the correct way, it will offer eventually a significant competitive advantage for the company.
Kasvuyritykset ilmiönä ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota ja usein painotetaan niitten merkitystä talouskasvulle. Vuosien 2010-2013 välillä Suomessa oli 798 OECD:n määritelmän mukaista kasvuyritystä. Kyseisten yritysten yritysvastuupuolta ei ole kuitenkaan tutkittu paljoa. Yritysvastuu on useammin suuryritysten asiana ja kaikki olemassa oleva teoriat kuten esimerkiksi Triple Bottom Line, sidosryhmäteoria ja jaetun arvon luominen ovat suunniteltu suuryrityksille. Pienikokoisille kasvuyrityksille ei ole puolestaan olemassa yhtään työkalua yritysvastuun suunnitteluun.
Yritysvastuu on tärkeässä roolissa globalisoituneessa maailmassa, sillä tieto kulkee nopeasti ja yritysten kaikki päätökset vaikuttavat siihen. Ihmiset ovat entistä tietoisempia ja julkisuuteen nousevat skandaalit vaurioittavat kovasti yritysten pitkään rakennettua imagoa. Jos yritysvastuuta hoidetaan yrityksessä hyvin, se tarjoaa yritykselle merkittävän kilpailuedun.
Corporate responsibility is more likely connected to big businesses or different existing theories, such as the Triple Bottom Line, stakeholder theory and the creation of shared value are designed for large companies. There are really no suitable tools existing on the market to plan corporate responsibility for small-sized growth companies.
Corporate responsibility plays an important role in a globalized world as the information travels quickly and all business decisions have an effect on it. People are increasingly aware of things happening and rising public scandals may damage hard companies image even for a longer time. If corporate responsibility is made in the correct way, it will offer eventually a significant competitive advantage for the company.