The impact of CrossFit brand on consumer decision-making process
Ruuskanen, Miia (2017)
Kandidaatintutkielma
Ruuskanen, Miia
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705176566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705176566
Tiivistelmä
The purpose of this research was to study the impact of CrossFit brand on the consumer decision-making process. The main objective was to find out how the brand
influences the consumers when they are about to start CrossFit. People can perform various sports so the purpose of the study was to find out what makes CrossFit special
in their objective. The sport has grown enormously for the past ten years and it has had the help of social media in that process. The study consists of two different parts: theory part and empirical part. The theory part was made by studying the themes that
are around this topic, since there are no previous studies made from CrossFit brand’s
impact. The theory part consists of three different sections which are social media and its effects on consumers, brand attractiveness and consumer buying behavior. The empirical part was made with qualitative method by interviewing CrossFit athletes and the results were used to answer the research questions of this study.
The empirical study showed that the brand has an influence in the decision-making process but also the people that already perform the sport have a role in it. The study showed that the brand doesn’t affect only directly through social media, but also through the athletes who already perform CrossFit through post purchase behavior and by them taking actively part in the brand community. The regular athletes can be considered as brand ambassadors. The brand community is so big and active in social media, but it is not relevant for the consumers when they are about to start the sport. The brand was also considered as a guarantee of a certain value. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia CrossFit-brändin vaikutusta asiakkaan ostopäätösprosessissa. Päätutkimuskysymyksen avulla oli tarkoitus selvittää miten brändi vaikuttaa asiakkaisiin, kun he ovat aloittamassa CrossFitin harrastamista. Ihmiset voivat harrastaa lukuisia eri urheilulajeja, joten tarkoituksena oli selvittää mikä tekee CrossFitistä erityisen heidän silmissään. Kyseinen laji on kasvattanut suosiotaan viimeisen kymmenen vuoden aikana valtavasti ja se on saanut sosiaalisesta mediasta apua kasvussaan. Tämä tutkielma koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus tehtiin tutkimalla aiheen ympärillä olevia teemoja, sillä juuri CrossFit-brändin vaikutuksesta ei ole tehty aiempaa tutkimusta. Teoriaosuus koostuu kolmesta osuudesta, joista ensimmäisessä käsitellään sosiaalisen median vaikutusta asiakkaisiin, toisessa brändin houkuttelevuutta ja kolmannessa asiakkaan ostokäyttäytymistä. Empiirinen osuus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä haastattelemalla CrossFit-urheilijoita ja niistä saatuja tuloksia käytettiin vastaamaan tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksiin.
Empiirinen tutkimus osoitti, että brändillä on vaikutusta ostopäätösprosessissa, mutta myös ihmiset jotka jo harrastavat lajia ovat suuressa roolissa. Tutkimus osoitti, että brändi ei vaikuta ainoastaan suoraan sosiaalisen median kautta, vaan myös lajia jo harrastavien urheilijoiden kautta. Heidän ostopäätöksen jälkeinen käytöksensä ja aktiivinen osallistuminen brändiyhteisöön on suuressa roolissa. Tavallisia CrossFit-urheilijoita voidaankin pitää brändilähettiläinä. Brändiyhteisö on niin suuri ja aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta se ei ole relevantti asiakkaille jotka ovat aloittamassa harrastusta. Brändillä koettiin myös olevan tietynlainen laadun takuu.
influences the consumers when they are about to start CrossFit. People can perform various sports so the purpose of the study was to find out what makes CrossFit special
in their objective. The sport has grown enormously for the past ten years and it has had the help of social media in that process. The study consists of two different parts: theory part and empirical part. The theory part was made by studying the themes that
are around this topic, since there are no previous studies made from CrossFit brand’s
impact. The theory part consists of three different sections which are social media and its effects on consumers, brand attractiveness and consumer buying behavior. The empirical part was made with qualitative method by interviewing CrossFit athletes and the results were used to answer the research questions of this study.
The empirical study showed that the brand has an influence in the decision-making process but also the people that already perform the sport have a role in it. The study showed that the brand doesn’t affect only directly through social media, but also through the athletes who already perform CrossFit through post purchase behavior and by them taking actively part in the brand community. The regular athletes can be considered as brand ambassadors. The brand community is so big and active in social media, but it is not relevant for the consumers when they are about to start the sport. The brand was also considered as a guarantee of a certain value.
Empiirinen tutkimus osoitti, että brändillä on vaikutusta ostopäätösprosessissa, mutta myös ihmiset jotka jo harrastavat lajia ovat suuressa roolissa. Tutkimus osoitti, että brändi ei vaikuta ainoastaan suoraan sosiaalisen median kautta, vaan myös lajia jo harrastavien urheilijoiden kautta. Heidän ostopäätöksen jälkeinen käytöksensä ja aktiivinen osallistuminen brändiyhteisöön on suuressa roolissa. Tavallisia CrossFit-urheilijoita voidaankin pitää brändilähettiläinä. Brändiyhteisö on niin suuri ja aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta se ei ole relevantti asiakkaille jotka ovat aloittamassa harrastusta. Brändillä koettiin myös olevan tietynlainen laadun takuu.