Pk-yritysten välinen yhteistyö - case lähiruokamarkkinat
Vainikainen, Arto (2017)
Lataukset:
Diplomityö
Vainikainen, Arto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186618
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705186618
Tiivistelmä
Muuttuvassa ja globaalissa ympäristössä toimiminen on pienille ja keskisuurille yrityksille haastavaa, johon yritykset ovat vastanneet muodostamalla erilaisia liiketoimintasuhteita. Tässä työssä on tehty yhteenveto pk-yritysten välisestä yhteistyöstä aihealueen kirjallisuuteen perehtymällä. Lisäksi esitellään eri teorioita yhdistävä malli, jonka avulla yritysten välistä yhteistyötä voidaan analysoida. Mallin avulla on havainnollistettu hanketoimijoiden käsitystä lähiruokasektorilla tapahtuvasta yhteistyöstä.
Yhteistyötä voidaan tarkastella eri osatekijöiden näkökulmasta. Näitä ovat strategiset tekijät, yhteistyön hallinta ja johtaminen, sekä sosio-psykologiset tekijät. Osatekijöiden avulla voidaan määritellä yhteistyön tavoitteet, sisäinen työnjako, yhteistyön muodollisuus, päätöksentekotapa sekä osapuolten välinen luottamus ja sitoutuminen. Yhteistyön ominaispiirteitä voidaan lisäksi kuvata erilaisilla yhteistyömalleilla, joita työssä on esitetty viisi kappaletta. Yhteistyön osatekijät ja yhteistyömallit muodostavat pohjan liiketoimintasuhteiden kokonaisvaltaiselle analysoinnille.
Lähiruokamarkkinoilla on viime vuosina toteutettu paljon erilaisia hankkeita. Halukkuutta yhteistyön muodostamiselle ja kehittämiselle on havaittavissa sektorilla. Julkisesti saatavilla olevat hankeraportit ovat kuitenkin pääsääntöisesti sisällöiltään puutteellisia kokonaisvaltaisen analyysin tuottamiseen. Työssä on havainnollistettu hanketoimijoiden käsitystä yhteistyöstä kahden lähiruokahankkeen osalta, sekä luotu yleiskuva sektorilla tapahtuvasta yhteistyöstä. Yleisesti voidaan todeta, että yhteistyö alalla painottuu yksinkertaisiin yhteistyön malleihin. Operating in a global and constantly changing business environment is challenging for today’s SMEs, and one of the reasons why companies are looking for collaborative solutions. This thesis is a theoretical overview on collaborative actions between SMEs. A framework that combines individual theories is also introduced in this work. Furthermore, the theoretical framework of the collaboration in the local food initiatives is illustrated in this thesis.
Analysis of the collaborations can be divided in to different factors. Those factors are presented in this thesis, which are strategic, management, and social factors. Goals, internal division of work, formality, decision making style, trust and commitment are all basic elements in a holistic analysis of the partnership. Moreover, five different kinds of multilateral co-operative forms are introduced in the thesis.
Local food markets are nowadays studied widely and many initiatives in the sector have been taking place. Willingness to add or improve collaboration can be found from the current research. Despite that, the reports available from the public initiatives are lacking specific enough information which is preventing a comprehensive analysis happening. In this thesis, two local and publicly available food initiatives are analyzed. Furthermore, an overall view of the collaboration in the local food markets is presented in this thesis. As a result, it can be said that the level of the co-operations that are practiced in the sector are in general relatively simple and plain.
Yhteistyötä voidaan tarkastella eri osatekijöiden näkökulmasta. Näitä ovat strategiset tekijät, yhteistyön hallinta ja johtaminen, sekä sosio-psykologiset tekijät. Osatekijöiden avulla voidaan määritellä yhteistyön tavoitteet, sisäinen työnjako, yhteistyön muodollisuus, päätöksentekotapa sekä osapuolten välinen luottamus ja sitoutuminen. Yhteistyön ominaispiirteitä voidaan lisäksi kuvata erilaisilla yhteistyömalleilla, joita työssä on esitetty viisi kappaletta. Yhteistyön osatekijät ja yhteistyömallit muodostavat pohjan liiketoimintasuhteiden kokonaisvaltaiselle analysoinnille.
Lähiruokamarkkinoilla on viime vuosina toteutettu paljon erilaisia hankkeita. Halukkuutta yhteistyön muodostamiselle ja kehittämiselle on havaittavissa sektorilla. Julkisesti saatavilla olevat hankeraportit ovat kuitenkin pääsääntöisesti sisällöiltään puutteellisia kokonaisvaltaisen analyysin tuottamiseen. Työssä on havainnollistettu hanketoimijoiden käsitystä yhteistyöstä kahden lähiruokahankkeen osalta, sekä luotu yleiskuva sektorilla tapahtuvasta yhteistyöstä. Yleisesti voidaan todeta, että yhteistyö alalla painottuu yksinkertaisiin yhteistyön malleihin.
Analysis of the collaborations can be divided in to different factors. Those factors are presented in this thesis, which are strategic, management, and social factors. Goals, internal division of work, formality, decision making style, trust and commitment are all basic elements in a holistic analysis of the partnership. Moreover, five different kinds of multilateral co-operative forms are introduced in the thesis.
Local food markets are nowadays studied widely and many initiatives in the sector have been taking place. Willingness to add or improve collaboration can be found from the current research. Despite that, the reports available from the public initiatives are lacking specific enough information which is preventing a comprehensive analysis happening. In this thesis, two local and publicly available food initiatives are analyzed. Furthermore, an overall view of the collaboration in the local food markets is presented in this thesis. As a result, it can be said that the level of the co-operations that are practiced in the sector are in general relatively simple and plain.