Johdon laskentatoimen hyödyntäminen pienten yritysten strategisessa suunnittelussa ja liiketoiminnan arvioimisessa
Jäske, Ville (2017)
Kandidaatintutkielma
Jäske, Ville
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196686
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee johdon laskentatoimen käytön mahdollisuuksia ja vaikutuksia pienten yritysten liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko johdon laskentatoimen käyttämisestä havaittavissa hyötyjä pienen yrityksen strategian suunnittelussa ja liiketoiminnan arvioimisessa. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yrityksen strategian muodostusprosessin vaiheita sekä johdon laskentatoimen käyttöä ja kuvataan eri osa-alueiden merkitystä pienen yrityksen strategian onnistumiselle. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksessa, jossa yhden pienen yrityksen kolmea omistajayrittäjää haastatellaan teemahaastatteluna. Haastatteluiden avulla pyritään hankkimaan kokonaiskuva yrityksen käyttämistä menetelmistä strategian suunnittelussa sekä liiketoiminnan arvioimisessa ja selvittämään yrityksen kohtaamia haasteita eri osa-alueiden toteuttamisessa. Tutkimustulosten mukaan pienet yritykset toimivat vähäisemmillä suunnitteluun ja johdon laskentatoimen käyttöön olevilla resursseilla. Resurssiensa parempaa kohdistamista varten sekä strategian toimivuuden arvioimiseksi tulee yritysten seurata sekä taloudellista, että ei-taloudellista suoriutumistaan. Jotta käytössä olevat menetelmät ovat yrityksen toiminnan kannalta hyödyllisiä, tulee niiden käyttö ja muodostusperusteet olla sidottu strategiaan. Strategian muodostusprosessissa yritysten tulee lisäksi keskittyä erityisesti toimintaympäristön kartoitusvaiheeseen, jonka sisältämät asiakas- ja kilpailijatiedon hankinnat voidaan nähdä eräiksi tärkeimmistä osa-alueista yrityksen menestymisessä. Pienille yrityksille ei ole kuitenkaan määritettävissä yksittäisiä parhaimpia menetelmiä tai toimintatapoja strategian suunnittelussa tai liiketoiminnan arvioimisessa liiketoimialojen ja yritysten rakenteiden erotessa suurelta osin toisistaan. This study concerns the benefits and possibilities of using management accounting practices in small businesses strategy formation process. The aim of this study is to solve, does management accounting practices help small businesses to reach their strategic goals. The theory concerns the phases of small businesses strategy formation process and management accounting practices and the importance of the different areas to formate successful strategy. The research is carried out as qualitative research. The interviews are made for three small business owner-entrepreneurs as theme interview. The goal is to achieve the overall picture of the processes and tools that are used in strategy formation and strategy evaluation and control. In addition, the aim is to identify the challenges faced by the company in implementing the different areas. According to research results, small businesses operate with less planning and resources available for management accounting. For better targeting of the resources and to evaluate the strategy's performance small businesses will have to monitor both their economic and non-financial performance. In order for the methods in use to be useful to the company's operations, their use and the basis for formation must be linked to the strategy. In the strategy formation process, small businesses should focus on environmental scanning phase and specially to acquire customer and competitor information. However, for small businesses there cannot be made any specific determinations of the best management accounting practices in strategy formation process or business evaluation, because of the variations of the company structures and business sectors.