Teknologiaa hyödyntävän osaamisen kehittämismallin omaksuminen finanssialalla
Alivuori-Pöyry, Tuija (2017)
Pro gradu -tutkielma
Alivuori-Pöyry, Tuija
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236776
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705236776
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden osaamisen kehittämismallin omaksumista finanssialalla. Innovaation omaksumista tarkastellaan sekä organisaatiotason omaksumisena että yksilötason hyväksymisenä. Tarkoituksena oli selvittää, miten liiketoiminnan transformaation ja samanaikaisen toiminnan sääntelyn kiristymisen aiheuttamiin entistä kovempiin osaamisvaatimuksiin pystyttäisiin vastaamaan teknologiaa hyödyntävän oppimisen avulla.
Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat innovaation omaksumiseen organisaatio- ja yksilötasolla ja miten omaksumista voidaan edistää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen case-organisaationa oli suomalainen finanssialan organisaatio. Varsinainen tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla organisaatiotason tarkastelua varten osallistujien esimiehiä ja henkilöstön kehittämisestä vastaavia henkilöitä sekä yksilötason tarkastelua varten koulutusohjelmiin osallistuneita henkilöitä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teema-analyysia.
Tutkimus osoittaa, että uuden osaamisen kehittämismallin koetaan tuovan hyötyjä sekä organisaatio- että yksilötasolla. Tutkimus nosti esiin tekijöitä, joilla voidaan parantaa mallin yhteensopivuutta organisaatiotasolla ja siten parantaa mallin omaksumista myös yksilötasolla. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin kontekstisidonnaisia ja siksi tutkitun innovaation tulosten laajempi yleistäminen ei ole mahdollista, mutta tutkimuksen tuloksia organisaatio- ja yksilötason välisistä yhteyksistä voidaan hyödyntää esimerkiksi vastaavien innovaatioiden käyttöönoton suunnittelussa. This study examines adoption of new technology-based learning model in financial sector. Adoption of innovation is studied in organizational and individual levels. The purpose of this study was to find out how to use technology-based learning to meet the new challenges for competencies and skills that are derived from business transformation and regulation in financial sector.
The aim of the study is examine what are the factors that influence the acceptance of this technology-based learning model in organizational level and in individual level. The study was conducted as a qualitative study. The empirical part of the study was executed as the-matic interviews in finance sector. Both participants in new learning programs and leaders were interviewed. The data was analysed by thematic analysis.
The study indicated that there were perceived benefit both in organizational and in individual level. It also indicated some characteristics of the model in organizational level that need to be resolved. By resolving them the acceptance in individual level will also be enhanced. The results are highly contextual and they cannot be matched for any other company or any wider perspective.
Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat innovaation omaksumiseen organisaatio- ja yksilötasolla ja miten omaksumista voidaan edistää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen case-organisaationa oli suomalainen finanssialan organisaatio. Varsinainen tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla organisaatiotason tarkastelua varten osallistujien esimiehiä ja henkilöstön kehittämisestä vastaavia henkilöitä sekä yksilötason tarkastelua varten koulutusohjelmiin osallistuneita henkilöitä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teema-analyysia.
Tutkimus osoittaa, että uuden osaamisen kehittämismallin koetaan tuovan hyötyjä sekä organisaatio- että yksilötasolla. Tutkimus nosti esiin tekijöitä, joilla voidaan parantaa mallin yhteensopivuutta organisaatiotasolla ja siten parantaa mallin omaksumista myös yksilötasolla. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin kontekstisidonnaisia ja siksi tutkitun innovaation tulosten laajempi yleistäminen ei ole mahdollista, mutta tutkimuksen tuloksia organisaatio- ja yksilötason välisistä yhteyksistä voidaan hyödyntää esimerkiksi vastaavien innovaatioiden käyttöönoton suunnittelussa.
The aim of the study is examine what are the factors that influence the acceptance of this technology-based learning model in organizational level and in individual level. The study was conducted as a qualitative study. The empirical part of the study was executed as the-matic interviews in finance sector. Both participants in new learning programs and leaders were interviewed. The data was analysed by thematic analysis.
The study indicated that there were perceived benefit both in organizational and in individual level. It also indicated some characteristics of the model in organizational level that need to be resolved. By resolving them the acceptance in individual level will also be enhanced. The results are highly contextual and they cannot be matched for any other company or any wider perspective.