Älyllisen pääoman mittaaminen ja kehitys ICT-alan yrityksissä
Mäki, Vilma (2017)
Kandidaatintutkielma
Mäki, Vilma
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706057025
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706057025
Tiivistelmä
Teknologioiden kehityksen luomassa tietoyhteiskunnassa yhä useamman yrityksen liiketoiminta perustuu pääasiassa aineettomien resurssien hyödyntämiselle. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisilla keinoilla ICT-alan pk-yritykset pyrkivät johtamaan älyllistä pääomaa erityisesti sen mittaamisen ja kehityksen näkökulmista. Näkökulmien tueksi selvitetään myös, kuinka yritykset ymmärtävät älyllisen pääoman käsitteen ja millaisena he näkevät sen merkityksen liiketoiminnalle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmea ICT-alan yritystä. Tarkastelua pyrittiin tekemään organisaation näkökulmasta haastattelemalla esimiesasemassa olevia henkilöitä. ICT-alan yritykset on valittu tutkimuskohteeksi, sillä alalla yhdistyvät mielenkiintoisella tavalla korkea teknologia, muuttuva toimintaympäristö sekä vahva älyllisen pääoman hyödyntäminen. Tutkimustulokset osoittavat, että yritykset kokevat älyllisen pääoman selkeästi merkittävimmäksi yksittäiseksi resurssiksi ja kilpailuedun lähteeksi. Mittaamisen suhteen yritysten hyödyntämät mittarit ovat teorian esittelemiin malleihin nähden selkeästi yksinkertaisempia. Tärkeimmiksi älyllisen pääoman mittareiksi nousevat henkilöstö- ja asiakastyytyväisyys. Näitä yritykset mittaavat jopa usealla eri mittarilla. Kehityksen osalta teoria suosii vahvasti epävirallisia kehitysmenetelmiä, kuten työssä oppimista ja sisäisiä koulutuksia. Teorian esittämien menetelmien hyödyntäminen tulee esiin myös tutkimustuloksista ja epävirallisten menetelmien koetaan nostavan merkitystään tulevaisuudessa. Erona kirjallisuuteen tulokset kuitenkin nostavat rekrytoinnin viimevuosien tärkeimmäksi kehitysmenetelmäksi. In today’s information society created by developing technology more and more firms base their business on the utilization of intangible resources. The goal of this thesis is to investigate the ways in which SME’s in the ICT-sector manage their intellectual capital in terms of measuring and competence development. To support this point of view the thesis also examines how the companies see the concept of intellectual capital and its effect on business performance. The study of this paper in conducted as a qualitative research by interviewing three ICT-firms. The examination is done from the firm’s point of view by having people in a managerial position as the interviewees. ICT-companies are chosen as the material of the study since the industry interestingly combines high technology, changing environment and high volume of intellectual capital. The results of the study indicate that companies value intellectual capital as their most important resource and source of competitive advantage. When it comes to measuring, the indicators used by firms are far less complicated than the models suggested by literature. Employee and customer satisfaction stand out as the most valuable measures of intellectual capital. These elements are even measured with multiple indicators. In development, the literature strongly supports informal ways of learning such as learning at work and internal training. These methods can be also found in the study results and their significance is seen to be rising in the future. As a difference from the literature the results show recruiting as the most valuable method of competence development.