Digitaalisen tiedon käsitemallin kehittäminen infrarakentamisessa
Sirén, Rainer (2017)
Diplomityö
Sirén, Rainer
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706057033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201706057033
Tiivistelmä
Jälkiteollisessa tietoyhteiskunnassa yritysten kilpailukyvyn määrittäjänä ja tuloksellisuuteen vaikuttavana tekijänä toimii yhä enemmän tieto ja osaaminen. Yritysten tieto - ja myös osaaminen - liikkuu yhä enenevissä määrin tietoverkkoja pitkin. Tiedon puuttuminen ei ole organisaatioiden ongelmia, vaan haasteena on tiedon tallennus-, haku-, jakamis- ja hyödyntämiskapasiteetin maksimointi. On kuitenkin huomioitava, ettei tiedonhallinta ole pelkästään tiedon määrällisen tehokkuuden lisäämistä ja onkin välttämätöntä ymmärtää tiedon lajit sekä sen synty- ja muuntoprosessit.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on osaltaan selvittää eri tiedon lajien käyttäytymistä ja ihmisen ymmärryksen suhdetta niihin. Tutkimus käsittelee tiedon luonnetta niin tiedon filosofian lähtökohdista kuin myös rakentamisen tiedonhallinnan ja tietomallien näkökulmasta. Työn tarkoituksena on luoda tiedon alkeiskäsitemalli, jonka avulla voitaisiin kohdeyrityksen tiedonhallintaa parantaa ja kehittää jatkossa.
Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisenä toteutettiin tutkimuskysely (n=65) ja tämän jälkeen asiantuntijahaastattelut (n=13). Vastaajat tunnistivat tiedon lajit. Suuri osa tiedosta liikkui edelleen sähköpostitse ja tiedon metatietoa ja kuvauksia kaivattiin enemmän. Vastaajien mielestä tietämys vaatii tulkintaa, eikä sitä voida täysin siirtää digitaalisesti. Vastaajat kokivat hiljaisen tiedon jakamisen sosiaalisesti. Vastauksien perusteella saatiin monia kehitysehdotuksia ja näistä muodostettiin lopulta käsitemalli. Knowledge and tacit-knowledge have become a key factors in determining the competitiveness and performance of companies in the post-industrial society. Business knowledge and tacit-knowledge are increasingly moving through digital information networks. Lack of knowledge and availability are not organizational problems, but the challenge is to maximize the storage, search, sharing, and utilization capacity of the knowledge. However, it should be noted that knowledge management is not just about increasing the quantitative efficiency of knowledge and it is necessary to understand the conversions of knowledge and its creation and transformation processes.
The purpose of this thesis is help to find out the behavior of different conversions of knowledge and the relationship of human understanding to them. The thesis deals with the nature of the knowledge from the philosophical as well as knowledge management and building information model (BIM) perspectives. The contribution of this thesis is to create a conceptual model that will help improving and developing the knowledge management of the case company.
The study was carried out in two parts. The first was a survey (n = 65) and the second expert interviews (n = 13). The respondents identified the conversions of knowledge. A lot of the information is still transferred via email and metadata and descriptions of the knowledge are needed more. Respondents feel that knowledge requires interpretation and cannot be fully transposed digitally. Respondents recognized that tacit-knowledge is shared in social commerce. Based on the responses, many suggestions for development were obtained, and finally a concept model was formed.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on osaltaan selvittää eri tiedon lajien käyttäytymistä ja ihmisen ymmärryksen suhdetta niihin. Tutkimus käsittelee tiedon luonnetta niin tiedon filosofian lähtökohdista kuin myös rakentamisen tiedonhallinnan ja tietomallien näkökulmasta. Työn tarkoituksena on luoda tiedon alkeiskäsitemalli, jonka avulla voitaisiin kohdeyrityksen tiedonhallintaa parantaa ja kehittää jatkossa.
Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäisenä toteutettiin tutkimuskysely (n=65) ja tämän jälkeen asiantuntijahaastattelut (n=13). Vastaajat tunnistivat tiedon lajit. Suuri osa tiedosta liikkui edelleen sähköpostitse ja tiedon metatietoa ja kuvauksia kaivattiin enemmän. Vastaajien mielestä tietämys vaatii tulkintaa, eikä sitä voida täysin siirtää digitaalisesti. Vastaajat kokivat hiljaisen tiedon jakamisen sosiaalisesti. Vastauksien perusteella saatiin monia kehitysehdotuksia ja näistä muodostettiin lopulta käsitemalli.
The purpose of this thesis is help to find out the behavior of different conversions of knowledge and the relationship of human understanding to them. The thesis deals with the nature of the knowledge from the philosophical as well as knowledge management and building information model (BIM) perspectives. The contribution of this thesis is to create a conceptual model that will help improving and developing the knowledge management of the case company.
The study was carried out in two parts. The first was a survey (n = 65) and the second expert interviews (n = 13). The respondents identified the conversions of knowledge. A lot of the information is still transferred via email and metadata and descriptions of the knowledge are needed more. Respondents feel that knowledge requires interpretation and cannot be fully transposed digitally. Respondents recognized that tacit-knowledge is shared in social commerce. Based on the responses, many suggestions for development were obtained, and finally a concept model was formed.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Tietovaraston tietojen laatu ja arvo
Salminen, Satu (2005)Tutkielman tarkoituksena on tutkia case -organisaationa toimivan Tiehallinnon kahden tietovaraston, kuntotietorekisterin ja tiesääjärjestelmän tietojen laatua ja arvoa sekä selvittää, mitkä ominaisuudet näihin vaikuttavat ... -
Master data quality management in a global enterprise
Tamminen, Pekka (2009)In a networked business environment the visibility requirements towards the supply operations and customer interface has become tighter. In order to meet those requirements the master data of case company is seen as an ... -
Hybridityön vaikutus tietoprosesseihin
Hemmi, Teemu (2022)Etätyötä ja lähityötä yhdistelevä hybridityö on yleistynyt COVID-19 pandemian aikana voimakkaasti. Iso osa suomalaisista asiantuntijoista ja tietotyöntekijöistä työskentelee tietojärjestelmäavusteisesti hybridityötapoja ...