Sähköautoja koskevat V2G-pilotoinnit
Kolehmainen, Mikko (2017)
Kandidaatintyö
Kolehmainen, Mikko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201707187710
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201707187710
Tiivistelmä
Sähköautojen ja ajallisesti vaihtelevan uusiutuvan energiantuotannon odotettu yleistyminen lähitulevaisuudessa on johtanut pohdintoihin sähkövoimajärjestelmän tehotasapainon pysy-vyydestä. Sähköautot on pitkään nähty verkon kuormina, mutta niiden avulla on mahdollis-ta osallistua myös järjestelmän säätöön. Tämä kandidaatintyö on kirjallisuuskatsaus vehicle-to-gridiin (V2G) eli sähkön syöttöön sähköautoista verkkoon ja tämän tekniikan kehittä-miseksi toteutetuissa pilottiprojekteista. Työssä on esitetty V2G:n toimintaperiaate sekä tä-hän vaadittu tekniikka ja toimijat. Työssä on tutustuttu sähköverkon tuotannon ja markki-nakohteiden ominaisuuksiin sekä sähköautoistumiskehitykseen. Näitä vasten on arvioitu mahdollisuutta hyödyntää V2G:tä Pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Sähköautojen verkkoon syöttöön vaadittu teknologia todettiin kehittyneeksi. Liiketoimin-nan mahdollistamiseksi viestintämenetelmät sähköauton ja verkon välillä tulee kuitenkin vakiinnuttaa. Pilottiprojekteissa V2G:lle oli havaittu suurta potentiaalia uusiutuvan energi-antuotannon vaihteluiden tasoittajana ja verkon toiminnan optimoinnissa. Sähkömarkki-noilla toteutuskelpoisimmiksi sovelluksiksi havaittiin verkon tukipalvelut. Myös mikroverk-kokäytössä sähköautoista oli ollut merkittävää hyötyä. Expected spreading of electric cars and intermittent renewable electricity generation in the near future has lead to discussions about stability of power systems. For long, electric cars have been seen as loads but they can also be used in power system regulation. This bache-lor’s thesis is a literature review on vehicle-to-grid (V2G) e.g. supply of electricity from an electric vehicle to the electricity grid and the pilot projects for deploying the technology needed for it. The thesis introduces principles of V2G and the technology and actors it re-quires. Introduction to electricity generation and market is covered. In addition, develop-ment of electric car sales and fleet in the Nordic Countries is explained. Utilizing this in-formation feasibility of V2G in Nordic operational environment has been analyzed.
Technology required for supply of electricity from electric cars was noticed to be well de-veloped. However, to enable business operations improvement and standardization in communications between a vehicle and the grid is needed. The pilot projects considered great potential for V2G in stabilization of renewable energy production and grid optimiza-tion. Ancillary services were considered as the most viable applications in electricity mar-ket. Utilization in microgrids had also provided considerable benefit.
Sähköautojen verkkoon syöttöön vaadittu teknologia todettiin kehittyneeksi. Liiketoimin-nan mahdollistamiseksi viestintämenetelmät sähköauton ja verkon välillä tulee kuitenkin vakiinnuttaa. Pilottiprojekteissa V2G:lle oli havaittu suurta potentiaalia uusiutuvan energi-antuotannon vaihteluiden tasoittajana ja verkon toiminnan optimoinnissa. Sähkömarkki-noilla toteutuskelpoisimmiksi sovelluksiksi havaittiin verkon tukipalvelut. Myös mikroverk-kokäytössä sähköautoista oli ollut merkittävää hyötyä.
Technology required for supply of electricity from electric cars was noticed to be well de-veloped. However, to enable business operations improvement and standardization in communications between a vehicle and the grid is needed. The pilot projects considered great potential for V2G in stabilization of renewable energy production and grid optimiza-tion. Ancillary services were considered as the most viable applications in electricity mar-ket. Utilization in microgrids had also provided considerable benefit.