Increasing the value of good quality customer master data in a global enterprise
Pietarinen, Susanna (2017)
Diplomityö
Pietarinen, Susanna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708248212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708248212
Tiivistelmä
During the past decades the development in IT systems has improved companies’ ability to gather, store and distribute data across the organization. Companies have now begun to see that there are significant advantages to be gained by gathering, cleansing and utilizing data items into the type of data known as master data. Despite the extensive studies made on the subject there is no single universal recipe of implementing master data management that would suit all companies. All companies must therefore find their own way of implementing master data management in order to in create, maintain and utilize master data.
The objective of this thesis is to find out how the chosen case company is currently utilizing its customer master data and how the data could be utilized more effectively in order to gain more value. Theoretical background was compiled from literature and empirical findings were gained by conducting six interviews in the case company.
Based on both the comparison of literature and case company practices, and findings from the interviews a list of seven recommendations was formed. Four of these developments would be major and would require cooperation across organizations as well as IT system development. Three development recommendations were smaller and their implementation would require less resources. Viime vuosikymmenten aikana yritysten tietojärjestelmien kehitys on tuonut lisää mahdollisuuksia tiedon keräämiseen, säilyttämiseen ja jakamiseen yrityksen sisällä. Yritykset ovat havahtuneet niihin merkittäviin ja moninaisiin hyötyihin, joita perustiedoksi kutsutun tiedon keräämisellä ja hyödyntämisellä on mahdollista saavuttaa. Ei kuitenkaan ole olemassa yhtä kaikille yrityksille sopivaa reseptiä, joka kertoisin miten perustietoa voitaisiin luoda ja hyödyntää, vaan kunkin yrityksen on löydettävä tähän itselleen parhaiten sopivat toimintatavat.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia, kuinka asiakasperustietoa tällä hetkellä hyödynnetään kohdeyrityksessä ja kuinka tiedon hyödyntämistä voisi kehittää, jotta yritys kykenisi luomaan sen avulla lisäarvoa. Teoreettinen perusta työlle koottin aiheeseen liittyvistä julkaisuista ja kirjallisuudesta, ja empiirinen tieto saatiin kuudesta kohdeyrityksessä pidetystä haastattelusta.
Seitsemän parannusehdotusta sisältävä lista koottiin vertailemalla teoriapohjaa yrityksestä kerättyihin tietoihin, sekä analysoimalla haastatteluista saatuja tuloksia. Ensimmäiset neljä parannusehdotusta ovat mittaluokaltaan suurempia ja niiden toteuttaminen vaatisi paljon resursseja ja yhteistyötä yrityksen eri toimintojen välillä. Loput kolme parannusehdotusta ovat pienempiä ja niiden toteuttaminen onnistuisi pienemmillä resursseilla.
The objective of this thesis is to find out how the chosen case company is currently utilizing its customer master data and how the data could be utilized more effectively in order to gain more value. Theoretical background was compiled from literature and empirical findings were gained by conducting six interviews in the case company.
Based on both the comparison of literature and case company practices, and findings from the interviews a list of seven recommendations was formed. Four of these developments would be major and would require cooperation across organizations as well as IT system development. Three development recommendations were smaller and their implementation would require less resources.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia, kuinka asiakasperustietoa tällä hetkellä hyödynnetään kohdeyrityksessä ja kuinka tiedon hyödyntämistä voisi kehittää, jotta yritys kykenisi luomaan sen avulla lisäarvoa. Teoreettinen perusta työlle koottin aiheeseen liittyvistä julkaisuista ja kirjallisuudesta, ja empiirinen tieto saatiin kuudesta kohdeyrityksessä pidetystä haastattelusta.
Seitsemän parannusehdotusta sisältävä lista koottiin vertailemalla teoriapohjaa yrityksestä kerättyihin tietoihin, sekä analysoimalla haastatteluista saatuja tuloksia. Ensimmäiset neljä parannusehdotusta ovat mittaluokaltaan suurempia ja niiden toteuttaminen vaatisi paljon resursseja ja yhteistyötä yrityksen eri toimintojen välillä. Loput kolme parannusehdotusta ovat pienempiä ja niiden toteuttaminen onnistuisi pienemmillä resursseilla.