Hammaslääketieteen innovaation markkinapotentiaali ja liiketoimintamallin muodostaminen
Jokinen, Tapio (2017)
Diplomityö
Jokinen, Tapio
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308353
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708308353
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tehtiin kohdeyritykselle, joka on tuonut markkinoille ien- ja kiinnityskudossairauksien diagnosointiin uuden pikatestin. Tavoitteena oli laskea markkinapotentiaali pikatestin liiketoiminnalle valituille erikoissairaanhoidon erikoisaloille valitulla maantieteellisellä alueella. Toinen tavoite oli miettiä, että minkälaisella liiketoimintamallilla tätä markkinapotentiaalia voitaisiin lähestyä. Tilastojen avulla on tutkittu potilasmääriä erikoisaloilla, sekä haastattelujen avulla tutkittu erikoisalojen suun terveyden huomiointia, yhteistyökuviota suun terveydenhoidon toimijan kanssa sekä testin hinnoittelua. Työn tuloksien saamiseksi on rakennettu markkinapotentiaalilaskemiselle kaava, jonka avulla markkinapotentiaalit eri erikoisaloille on laskettu. Tämän lisäksi on luotu alustava liiketoimintamalli yhteistyön pohjaksi. Kohdeyritys pystyy tuloksien avulla tekemään liiketoimintapäätöksen uudelle markkinalle lähtemisestä. Tieteellisestä näkökulmasta diplomityö tarjoaa uuden sovelletun kaavan markkinapotentiaalin laskemiseen terveydenhuollon innovaatiolle. Tämän lisäksi suun terveyden huollon ja yleislääketieteen liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen tarjoaa mahdollisia jatkotutkimuskohteita. This market research was commenced because a company introduced a new diagnostics product for periodontal disease. The objective of the market research was to calculate the market potential for the business model associated with the new product. The other objective was to create a tentative business model, based on the results of the interviews conducted for the market research. Primary data was used to view the patient volumes in special health care and interviews were conducted to gather information about the oral health consideration of the patients in each special health care field, and to gather information about the pricing adequacy. A formula was created to calculate the market potential in each special health care field. The company can make business decisions about going to the new market based on the results of this study. The new formula gives academia a new possibility to calculate market potential. Also the research gives new research ideas for the business possibilities between oral health care and general health care.