Value creation through the e-sourcing solution
Eskelinen, Otto (2017)
Pro gradu -tutkielma
Eskelinen, Otto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709048468
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709048468
Tiivistelmä
The aim of the study is to examine how Company X creates value for its customers through its e-Sourcing solution. In addition, the study is exploring how Company X’s value proposition meet customers’ needs. While Company X’s value creation process is closely tied to its entire business model, the study is also examining potential business model development to enhance the value creation process. Digitalization has allowed more effective electronic competitive tendering process through which the companies can gain significant benefits for the whole procurement process. The process of electronic competitive tendering is a critical section of the procurement process. However, often companies are not paying sufficient attention to it due to lack of understanding of the value it would bring. Previous research has not provided comprehensive and specific answers to the following questions: how and why the utilization of new technologies is enhancing the procurement process. This study provides evidence that the electronic competitive tendering as part of the whole procurement process can bring several benefits to companies. These benefits are, for example, savings in time and money through more effective competitive tendering process and more controlled and transparent procurement process. In addition, the utilization of the electronic tools prevents errors through more specific process planning and enhances the overall quality of the whole procurement process. Tutkimuksen päällimmäisenä tavoitteena on selvittää kuinka Yritys X luo asiakkailleen arvoa tarjoamiensa sähköisten kilpailutustyökalujen kautta. Sen lisäksi, tutkimus selvittää kuinka Yritys X:n arvolupaukset kohtaavat asiakkaiden tarpeet. Yritys X:n arvonluontiprosessin ollessa tiiviisti sidoksissa sen koko liiketoimintamalliin, selvittää tutkimus edellä mainittujen tulosten perusteella myös liiketoimintamallin mahdollisia kehityskohtia arvonluontiprosessin tehostamiseksi. Digitalisaatio on mahdollistanut tehokkaan sähköisen hankintojen kilpailuttamisen, jonka kautta yrityksen on mahdollista saavuttaa merkittäviä hyötyjä koko hankintaprosessiinsa. Sähköinen hankintojen kilpailuttaminen on kriittinen osa koko hankintaprosessia. Usein sille ei kuitenkaan anneta sen vaativaa huomiota, eivätkä monet yritykset ole ymmärtäneet sen luomaa arvoa. Aikaisempi tutkimus ei ole kovinkaan laajasti tuonut vastauksia kysymyksiin: kuinka ja miksi teknologioiden hyödyntäminen tehostaa hankintaprosessia. Tämä tutkimus osoittaa, että sähköinen hankintojen kilpailuttaminen osana hankintaprosessia tuo merkittäviä hyötyjä, kuten ajan ja rahan säästöt tehokkaamman kilpailutusprosessin kautta sekä hankintaprosessin läpinäkyvyys ja helpottunut kontrollointi sähköisiä työkaluja hyödynnettäessä. Näiden lisäksi sähköinen hankintojen kilpailutus ehkäisee virheitä tarkemmin suunnitellun prosessin kautta ja tehostaa kokonaisvaltaisesti hankintaprosessia.