Verkkopalvelun hyödyntäminen yritysten hankintaprojekteissa
Sarin, Henri (2017)
Diplomityö
Sarin, Henri
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709208676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709208676
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on löytää hankintaprojektien alkuvaiheiden kipupisteet ja selvittää minkälainen on hyvä verkkosivusto. Tämän tiedon avulla voitaisiin kehittää verkkopalvelu tehostamaan yritysten välisiä hankintamenettelyitä. Ensisijaisena tutkimuskohteena on yritysten hankintakäytännöt ja yrityksille suunnattujen verkkosivustojen käytettävyys. Tutkimusta varten haastateltiin yrityspäättäjiä jotka ovat mukana edustamiensa yritysten hankintaprojekteissa ostajan tai päättäjän roolissa. Näiden lisäksi haastateltiin yhtä henkilöä joka vastaa verkkosivustojen ja käyttöliittymien suunnittelusta.
Päättäjähaastattelun tavoitteena on selvittää yritystenvälisten hankintaprojektien alkuvaiheiden kipupisteitä. Näiden tulosten pohjalta voidaan analysoida minkälaisia ominaisuuksia ja toiminteita verkkopalvelussa tulisi olla jotta se palvelisi hankintoja tekeviä yrityksiä. Verkkosivujen suunnittelijan haastattelun tavoitteena on löytää verkkosivujen ja käyttöliittymien käytettävyyteen sekä toiminnallisuuteen liittyviä vaatimuksia ja toiminteita.
Teoriaosuudessa käsitellään tuotteiden hankintaprosessia, vaihtokustannuksia sekä verkkopalvelun ja käyttöliittymän käytettävyyttä. Hankintaprosessin teoriavaihe perustuu pääosin Arjan J. Van Weelen kirjaan Purchasing and Supply Chain management (2010). Myös hankintaprosessin alkuvaihe, johon kipupisteet kohdistuvat, pohjautuu Weelen (2010) hankintaprosessi malliin.
Tutkimustulosten mukaan yritysten suurimmat kipupisteet hankintaprojektien osalta on löytää sellaiset toimittajat joiden kesken vertailu voitiin tehdä. Tähän liittyy toimittajavalintaan käytetty aika sekä toimittajien suuri määrä ja epätietoisuus siitä, että mitä vertaillaan ja mitä ominaisuuksia tarvitaan. Toimittajien etsintään käytettiin paljon työaikaa eikä hankintaa suunnittelevat yritykset voineet tästä huolimatta olla varmoja siitä, että vertailussa oli parhaat mahdolliset yritykset. Tutkimustulosten mukaan oikein rakennettu verkkopalvelu saattaisi helpottaa yritysten hankintamenettelyitä. Ne vastaajat joilla oli mahdollisuus hyödyntää erillistä olemassa olevaa palvelua helpottamaan yritystensä hankintamenettelyitä kokivat ne hyödyllisiksi. The aim of this study is to find out what are the pressure points in the initial phases of the procurement procedures and what would be a good web design for this purpose. This information could be use to develop an online service to enhance business-to-business procurement processes. The primary focus of the study is corporate procurement practices and the usability of websites targeted at companies. Corporate decision-makers, who were directly involved in procurement procedures as buyers, were interviewed for this study. One person who is responsible for web designs and user interfaces was also interviewed.
The aim in interviewing decision makers was to find out what are the pressure points of initial phases of procurement procedures. Based on these results it was possible to analyse what kind of attributes and facilities online services should have in order to serve companies that are in the middle of procurement process. Interviewing a web designer provided information regarding requirements when thinking about user-friendliness and functionality of websites.
The theory part looks at the procurement process of products, replacement costs and usability of online services and user interference. Theory of procurement procedures is mainly based on a book by Arjan J. Van Weele’s: Purchasing and Supply Chain management (2010). The initial phases of procurement processes and its pressure points are also based on Weele’s (2010) procurement process model.
According to the research results, the main pressure point in procurement process is to find comparable suppliers. This involves the time that is spent in selecting the best suppliers; the volume of suppliers and uncertainty of what is being compared to and what features are needed. A lot of time is spent in finding the best supplier. Despite of time spent the company is still unsure they are comparing the best suppliers. Research results show that an online service that is design correctly could help companies in their procurement processes. Interviewees that had the option of utilising a specific service in the procurement process, felt it was beneficial.
Päättäjähaastattelun tavoitteena on selvittää yritystenvälisten hankintaprojektien alkuvaiheiden kipupisteitä. Näiden tulosten pohjalta voidaan analysoida minkälaisia ominaisuuksia ja toiminteita verkkopalvelussa tulisi olla jotta se palvelisi hankintoja tekeviä yrityksiä. Verkkosivujen suunnittelijan haastattelun tavoitteena on löytää verkkosivujen ja käyttöliittymien käytettävyyteen sekä toiminnallisuuteen liittyviä vaatimuksia ja toiminteita.
Teoriaosuudessa käsitellään tuotteiden hankintaprosessia, vaihtokustannuksia sekä verkkopalvelun ja käyttöliittymän käytettävyyttä. Hankintaprosessin teoriavaihe perustuu pääosin Arjan J. Van Weelen kirjaan Purchasing and Supply Chain management (2010). Myös hankintaprosessin alkuvaihe, johon kipupisteet kohdistuvat, pohjautuu Weelen (2010) hankintaprosessi malliin.
Tutkimustulosten mukaan yritysten suurimmat kipupisteet hankintaprojektien osalta on löytää sellaiset toimittajat joiden kesken vertailu voitiin tehdä. Tähän liittyy toimittajavalintaan käytetty aika sekä toimittajien suuri määrä ja epätietoisuus siitä, että mitä vertaillaan ja mitä ominaisuuksia tarvitaan. Toimittajien etsintään käytettiin paljon työaikaa eikä hankintaa suunnittelevat yritykset voineet tästä huolimatta olla varmoja siitä, että vertailussa oli parhaat mahdolliset yritykset. Tutkimustulosten mukaan oikein rakennettu verkkopalvelu saattaisi helpottaa yritysten hankintamenettelyitä. Ne vastaajat joilla oli mahdollisuus hyödyntää erillistä olemassa olevaa palvelua helpottamaan yritystensä hankintamenettelyitä kokivat ne hyödyllisiksi.
The aim in interviewing decision makers was to find out what are the pressure points of initial phases of procurement procedures. Based on these results it was possible to analyse what kind of attributes and facilities online services should have in order to serve companies that are in the middle of procurement process. Interviewing a web designer provided information regarding requirements when thinking about user-friendliness and functionality of websites.
The theory part looks at the procurement process of products, replacement costs and usability of online services and user interference. Theory of procurement procedures is mainly based on a book by Arjan J. Van Weele’s: Purchasing and Supply Chain management (2010). The initial phases of procurement processes and its pressure points are also based on Weele’s (2010) procurement process model.
According to the research results, the main pressure point in procurement process is to find comparable suppliers. This involves the time that is spent in selecting the best suppliers; the volume of suppliers and uncertainty of what is being compared to and what features are needed. A lot of time is spent in finding the best supplier. Despite of time spent the company is still unsure they are comparing the best suppliers. Research results show that an online service that is design correctly could help companies in their procurement processes. Interviewees that had the option of utilising a specific service in the procurement process, felt it was beneficial.