Performance measurement and management at manufacturing company
Sillanpää, Jarkko (2017)
Diplomityö
Sillanpää, Jarkko
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709268744
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709268744
Tiivistelmä
This qualitative research was conducted to identify and evaluate what is effective performance measurement at manufacturing company and evaluate case organization’s performance measurement. Objective was to identify critical success factors of effective performance measurement and investigate how case organization was measuring their performance and develop recommendations how they could improve it to be more effective. In the theoretical part of this research previous theories and earlier research from performance measurement was investigated and critical success factors were identified. Recommendations for the case organization were developed after analyzing 13 semi-structured interviews and observations at case organization.
Case organization’s performance measurement could not be descripted to be effective. Organization’s issues were related to lack of guidelines and processes, KPIs, communication and incentives targets. Seven recommendations were developed to improve organization’s performance measurement to be more effective. Organization should develop new guidelines on how to measure performance. Furthermore, Organization should review their KPIs with more balanced view on performance and have fewer financial measures. Moreover, organization should implement new processes and performance measures and benchmark best practices. Lastly organization needs to have more communication between management and controlling teams and renew their incentive targets in a way that employees can affect the outcome. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja arvioida mitä tehokas suorituskyvyn mittaaminen on valmistavassa yrityksessä ja arvioida kohdeyrityksen suorituskyvyn mittaamista. Tavoitteena oli tunnistaa suorituskyvyn mittaamisen kriittisiä menestystekijöitä ja tutkia kuinka kohdeyrityksen suorituskyvyn mittaamista voitaisiin kehittää tehokkaammaksi ja laatia suosituksia, kuinka se voitaisiin toteuttaa. Teoreettisessa osuudessa aikaisempien tutkimusten ja teorioiden pohjalta tunnistettiin kriittiset menestystekijät. Suositukset muodostettiin 13 puolistrukturoitujen haastattelun ja havaintojen pohjalta kohdeyrityksestä.
Kohde organisaation suorituskyvyn mittaamista ei voitu kuvailla tehokkaaksi. Organisaation suurimmat haasteet liittyivät ohjeiden ja prosessien puuttumiseen, suorituskykymittareihin (KPI), kommunikaatioon sekä tulospalkkaukseen. Organisaation tulisi laatia uusia ohjeistuksia, kuinka suorituskykyä tulisi mitata. Lisäksi organisaation tulisi uusia suorituskykymittarit siten, että ne antaisivat tasapainoisemman kuva suorituskyvystä ja ne niiden paino olisi vähemmän taloudellisessa. Organisaation tulisi myös implementoida uusia prosesseja ja mittareita sekä benchmarkata parhaita käytäntöjä. Lopuksi organisaation tulisi kehittää kommunikaatiota johdon sekä controller-tiimien välillä sekä laatia sellaiset mittarit tulospalkkaukseen joihin työntekijät pystyvät vaikuttamaan omalla toiminnalla.
Case organization’s performance measurement could not be descripted to be effective. Organization’s issues were related to lack of guidelines and processes, KPIs, communication and incentives targets. Seven recommendations were developed to improve organization’s performance measurement to be more effective. Organization should develop new guidelines on how to measure performance. Furthermore, Organization should review their KPIs with more balanced view on performance and have fewer financial measures. Moreover, organization should implement new processes and performance measures and benchmark best practices. Lastly organization needs to have more communication between management and controlling teams and renew their incentive targets in a way that employees can affect the outcome.
Kohde organisaation suorituskyvyn mittaamista ei voitu kuvailla tehokkaaksi. Organisaation suurimmat haasteet liittyivät ohjeiden ja prosessien puuttumiseen, suorituskykymittareihin (KPI), kommunikaatioon sekä tulospalkkaukseen. Organisaation tulisi laatia uusia ohjeistuksia, kuinka suorituskykyä tulisi mitata. Lisäksi organisaation tulisi uusia suorituskykymittarit siten, että ne antaisivat tasapainoisemman kuva suorituskyvystä ja ne niiden paino olisi vähemmän taloudellisessa. Organisaation tulisi myös implementoida uusia prosesseja ja mittareita sekä benchmarkata parhaita käytäntöjä. Lopuksi organisaation tulisi kehittää kommunikaatiota johdon sekä controller-tiimien välillä sekä laatia sellaiset mittarit tulospalkkaukseen joihin työntekijät pystyvät vaikuttamaan omalla toiminnalla.