Reitinhaun toteuttaminen 2D-peleissä Unity3D:llä
Savolainen, Mika (2017)
Kandidaatintutkielma
Savolainen, Mika
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101250056
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101250056
Tiivistelmä
Unity3D ei tarjoa valmista keinoa toteuttaa reitinhakua 2D-pelinkehityksessä. Reitinhaun hyödyntämiseen täytyy käyttää joko ulkoista liitännäistä tai kehittää se itse. Monet liitännäiset ovat suunniteltuja sekä 2D-, että 3D-peliprojekteille, joten niiden käyttäminen voi olla vaikeaa. Reitinhaku on tärkeä osa pelejä, koska se määrittää, miten yksiköt käyttäytyvät. Työssä toteutettiin 2D:lle suunnattu reitinhakuliitännäinen, joka mahdollistaa reitinhaun 2D-peliprojekteissa. Liitännäinen on helppo lisätä peliprojekteihin, mutta ei ole yhtä tehokas kuin monet nykyiset ratkaisut. Sen jatkokehittämisessä kannattaa keskittyä paremman verkoston luomiseen. Unity3D doesn’t offer a solution for using pathfinding in 2D game projects. In 2D games you must use prebuild assets or create one by yourself. Pathfinding is an important part of the games because it defines how units behave. That’s why we created pathfinding asset that can be used for adding pathfinding into game projects. Asset is easy to use and can create well-behaving units, but it isn’t as powerful as previous solutions. When continuing the development of the asset, you should focus on creating better grids and memory management. For beginners, it is better to use a prebuild asset because it is easier, but an expert would prefer to use their own so they know what everything does. Pathfinding isn’t a solved issue and everyone is trying to improve their pathfinding.