Innovaatiokyvykkyyden kehittäminen myynti- ja tuotehallintaorganisaatiossa
Tikka, Patrik (2017)
Diplomityö
Tikka, Patrik
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101950196
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017101950196
Tiivistelmä
Työskentelyn optimoiminen, oikeisiin asioihin keskittyminen ja näiden aiheiden tehostaminen ovat keskiössä, kun puhutaan niin sanottujen oikeiden asioiden tekemisestä työyhteisössä. Kun työvaiheet vievät vaadittua pidempään ja niiden automatisointiaste on matala, voidaan avuksi ottaa resurssit, jotka ovat useammalla organisaatiolla käytettävissä; ihmiset ja heidän luovuus. Yhdistämällä työntekijät ryhmään ja ruokkimalla heidän luovuuttaan, voidaan käynnistää muutos, joka lyhyen tai pitkän ajan kuluttua, tuottaa tulosta tehokkaampana toimintatapana tai keskittymisenä oikeisiin asioihin, joiden kautta arvokkaita resursseja säästyy tulevaisuutta varten.
Tämä raportti esittelee, miten ABB Oy Domestic Sales -organisaation sisällä toimivilla ryhmillä testattiin neljää eri ideointimenetelmää, jotka olivat brainstorming, brainwriting, kaukaiset ajatusmallit sekä affiniteettidiagrammi. Raportti rakentuu teoriaosuudesta ja käytännönosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään ryhmän sisäisiä prosesseja, tarkemmin ryhmädynamiikkaa, sekä ongelmanratkaisua, luovuutta ja innovaatioiden syntyä. Näiden aiheiden lisäksi teoriaosuudessa esitellään neljä ideointimenetelmää: brainstorming, brainwriting, kaukaiset ajatusmallit sekä affiniteettidiagrammi. Käytännönosuudessa esitellään ideoinnin nykytila organisaatiossa, esitellään teorian avulla luodut testausmenetelmät sekä näiden menetelmien testauksesta, kyselytutkimuksen avulla kerätyt tulokset ja tulosten analyysi.
Tulosten analyysin pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä voidaan nostaa esille selkeimpänä ja kokonaisvaltaisimpana tuloksena se, että testiryhmien antamisen tulosten perusteella kaikkien menetelmien vaikutus ryhmien ideointikykyyn ja käytettyyn työaikaan oli positiivinen. Erityisesti affiniteettidiagrammin ja aivoriihimenetelmän käyttäminen saivat erityisen positiivista palautetta kaikilta tutkimukseen osallistuneilta ryhmiltä. Optimizing working and concentration on the right things are in the pin point of the subject of optimizing core functions of an organization. When different stages of working process take more time than resources allow can the resources available to most of the organizations be realized: the work force and their creativity. By bringing together people into groups and feeding their creativity can be process of change set in motion which may turn out to be fruit full in form of a more efficient protocol or more focused area of concentration, which in turn save valuable resources for the rainy days to come.
This report presents how four different idea generation methods where tested within ABB Oy Domestic Sales organization. These methods where brainstorming, brainwriting, distant thought patterns and affinity diagram. Report consists parts of theory and practice. In the theory part group’s inner processes are presented such as group dynamics. Addition to this theory phase also covers problem solving, creativity and formation of innovations. Theory also covers the basics of four idea generation methods: brainstorming, brainwriting, distant thought patterns and affinity diagram. In the practice part the current state of idea generation and structure of the test groups are presented. Addition to this practice part presents idea generation testing methods developed using theoretical knowledge, survey conducted about these methods and analyzation of this survey.
Based on the analyze made from the survey results can be stated that all the methods had a positive impact on the idea generation capability and use of working time of all the groups which participated to the tests. Especially use of affinity diagram and brainstorming methods generated extremely positive comments among all the participated groups.
Tämä raportti esittelee, miten ABB Oy Domestic Sales -organisaation sisällä toimivilla ryhmillä testattiin neljää eri ideointimenetelmää, jotka olivat brainstorming, brainwriting, kaukaiset ajatusmallit sekä affiniteettidiagrammi. Raportti rakentuu teoriaosuudesta ja käytännönosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään ryhmän sisäisiä prosesseja, tarkemmin ryhmädynamiikkaa, sekä ongelmanratkaisua, luovuutta ja innovaatioiden syntyä. Näiden aiheiden lisäksi teoriaosuudessa esitellään neljä ideointimenetelmää: brainstorming, brainwriting, kaukaiset ajatusmallit sekä affiniteettidiagrammi. Käytännönosuudessa esitellään ideoinnin nykytila organisaatiossa, esitellään teorian avulla luodut testausmenetelmät sekä näiden menetelmien testauksesta, kyselytutkimuksen avulla kerätyt tulokset ja tulosten analyysi.
Tulosten analyysin pohjalta tehdyistä johtopäätöksistä voidaan nostaa esille selkeimpänä ja kokonaisvaltaisimpana tuloksena se, että testiryhmien antamisen tulosten perusteella kaikkien menetelmien vaikutus ryhmien ideointikykyyn ja käytettyyn työaikaan oli positiivinen. Erityisesti affiniteettidiagrammin ja aivoriihimenetelmän käyttäminen saivat erityisen positiivista palautetta kaikilta tutkimukseen osallistuneilta ryhmiltä.
This report presents how four different idea generation methods where tested within ABB Oy Domestic Sales organization. These methods where brainstorming, brainwriting, distant thought patterns and affinity diagram. Report consists parts of theory and practice. In the theory part group’s inner processes are presented such as group dynamics. Addition to this theory phase also covers problem solving, creativity and formation of innovations. Theory also covers the basics of four idea generation methods: brainstorming, brainwriting, distant thought patterns and affinity diagram. In the practice part the current state of idea generation and structure of the test groups are presented. Addition to this practice part presents idea generation testing methods developed using theoretical knowledge, survey conducted about these methods and analyzation of this survey.
Based on the analyze made from the survey results can be stated that all the methods had a positive impact on the idea generation capability and use of working time of all the groups which participated to the tests. Especially use of affinity diagram and brainstorming methods generated extremely positive comments among all the participated groups.