Creation of a Competitive Intelligence System
Rantanen, Anssi (2017)
Diplomityö
Rantanen, Anssi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102550276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102550276
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to examine how to create a competitive intelligence system for company in product and service business, from practical point of view. Key success factors in implementing and creating a system were examined. Purpose of the competitive intelligence system is to collect information about competitors to create valuable knowledge to support company’s decision making. Competitive intelligence enables the company to understand its own position and situation in the markets, compared to its competitors. Competitive intelligence is aimed to be implemented as part of the business processes so the collection and analysis of information would be as efficient as possible.
As a result of this thesis a competitive intelligence system for the case company is created. Using the system, the company is able to collect, analyze and share competitive intelligence in the organization. The competitive intelligence system is created based on findings from experts’ and company employees’ interviews, combined with theory. Other results of this thesis are the key success factors for successful competitive intelligence system creation and implementation. Tämä diplomityö tutkii käytännönläheisestä näkökulmasta, kuinka rakentaa systemaattinen kilpailijaseurantajärjestelmä tuote- ja palvelubisneksessä toimivaan yritykseen, sekä mitkä ovat avaintekijöitä kyseisen systeemin implementoinnissa ja onnistumisessa. Kilpailijaseurantajärjestelmän tarkoituksena on kerätä systemaattisesti tietoa kilpailijoiden liikkeestä markkinoilla ja näin ollen tarjota päätöksentekijöille arvokasta tietoa päätöksenteon tueksi. Kilpailijaseurannan ansiosta yritys pystyy ymmärtämään oman asemansa markkinoiden muihin kilpailijoihin verrattuna. Systemaattinen kilpailijaseuranta pyritään implementoimaan osaksi yrityksen liiketoimintaprosesseja, jolloin kilpailijatiedon kerääminen ja analysoiminen olisi mahdollisimman tehokasta ja tuloksekasta.
Diplomityön tuloksena saadaan case-yritykselle ehdotettu systemaattinen kilpailijaseurantamalli, jolla yritys pystyy keräämään, analysoimaan ja levittämään tietoa kilpailijoistaan organisaatiossa. Kilpailijaseurantamalli on luotu yhdistämällä asiantuntijoiden ja case-yritysten työntekijöiden haastatteluiden tulokset teoriaosuudessa löydettyihin malleihin. Toisena tuloksena saadaan myös haastatteluiden ja teorian pohjalta löydetyt onnistuneen kilpailijaseurannan avaintekijät.
As a result of this thesis a competitive intelligence system for the case company is created. Using the system, the company is able to collect, analyze and share competitive intelligence in the organization. The competitive intelligence system is created based on findings from experts’ and company employees’ interviews, combined with theory. Other results of this thesis are the key success factors for successful competitive intelligence system creation and implementation.
Diplomityön tuloksena saadaan case-yritykselle ehdotettu systemaattinen kilpailijaseurantamalli, jolla yritys pystyy keräämään, analysoimaan ja levittämään tietoa kilpailijoistaan organisaatiossa. Kilpailijaseurantamalli on luotu yhdistämällä asiantuntijoiden ja case-yritysten työntekijöiden haastatteluiden tulokset teoriaosuudessa löydettyihin malleihin. Toisena tuloksena saadaan myös haastatteluiden ja teorian pohjalta löydetyt onnistuneen kilpailijaseurannan avaintekijät.