Adoption of VR and AR technologies in the enterprise
Heinonen, Markus (2017)
Diplomityö
Heinonen, Markus
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102650322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102650322
Tiivistelmä
The objective of this study is to understand the current state of adoption of virtual and augmented reality in the enterprise, and identify barriers and drivers for future adoption. The theoretical part of this study is twofold; first the state of adoption is presented based on industry reports and on studies on virtual and augmented reality in different industries, then theories of technology acceptance are presented by focusing on Unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). The empirical contribution consists of semi-structured interviews with executives from both end user organizations and solution providers of VR and AR, where interviews and analysis were based on UTAUT -model.
According to this study, there is great interest towards VR/AR and companies are impressed with both performance and possibilities of these technologies, but there are still significant practical barriers for adoption. Three main categories of use cases for initial adoption were identified (Design, Marketing & Sales and Training & Simulations), among them, Design has most favorable conditions for adoption, closely followed by Marketing & Sales and wider adoption for Training & Simulations is still a few years away. The potential of use cases outside of these categories are also presented. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) nykyinen adaptaatio yrtitysmaailmassa ja tunnistaa näiden teknologioiden käyttöönoton esteet ja edistäjät tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoriaosuus on kaksiosainen: ensin nykyistä adaptaation tasoa on tarkasteltu toimialaraporttien ja VR/AR -alan tutkimusten pohjalta, sitten teknologian hyväksymisen teoriat on esitelty keskittymällä UTAUT -malliin. Empiirisessä osassa haastateltiin johtotason henkilöitä sekä loppukäyttäjien että VR/AR -ratkaisujen kehittäjien osalta. Haastattelut toteutettin ja tulokset analysoitiin UTAUT malliin perustuen.
Tutkimuksen perusteella kiinnostus VR/AR teknologioita kohtaan on suuri, mutta adaptaation hidasteena on vielä merkittäviä käytännön esteitä. Nykyiset käyttökohteet on jaettu kolmeen pääluokkaa (Suunnittelu, Markkinointi & Myynti ja Koulutus & Simulaatiot), ja näiden joukossa Suunnittelun käyttökohteissa on suotuisimmat olosuhteet adaptaatiolle, seuraavana Markkinointi & Myynti ja Koulutus & Simulaatio -käytössä VR/AR yleistyy todennäköisesti vasta muutaman vuoden kuluttua. Myös muiden käyttökohteiden potentiaali on esitelty tutkimuksessa.
According to this study, there is great interest towards VR/AR and companies are impressed with both performance and possibilities of these technologies, but there are still significant practical barriers for adoption. Three main categories of use cases for initial adoption were identified (Design, Marketing & Sales and Training & Simulations), among them, Design has most favorable conditions for adoption, closely followed by Marketing & Sales and wider adoption for Training & Simulations is still a few years away. The potential of use cases outside of these categories are also presented.
Tutkimuksen perusteella kiinnostus VR/AR teknologioita kohtaan on suuri, mutta adaptaation hidasteena on vielä merkittäviä käytännön esteitä. Nykyiset käyttökohteet on jaettu kolmeen pääluokkaa (Suunnittelu, Markkinointi & Myynti ja Koulutus & Simulaatiot), ja näiden joukossa Suunnittelun käyttökohteissa on suotuisimmat olosuhteet adaptaatiolle, seuraavana Markkinointi & Myynti ja Koulutus & Simulaatio -käytössä VR/AR yleistyy todennäköisesti vasta muutaman vuoden kuluttua. Myös muiden käyttökohteiden potentiaali on esitelty tutkimuksessa.