Creating variant strategy with total cost model, case: Suunto – Movesense
Nenonen, Heidi (2017)
Pro gradu -tutkielma
Nenonen, Heidi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050366
Tiivistelmä
This thesis is a qualitative case study and it aims to create a variant strategy with total cost of ownership model. The case company is creating a new product which can be variated in different ways and seeks to analyse these variation possibilities from cost point of view. The objective is to find a TCO model that would benefit this project and also the case company’s sourcing function in their everyday decisions. Data for this study was collected with five semi-structured interviews in 2017. These interviews each had their own objectives, they concentrated on the variating possibilities of the case product and current cost calculation models used in the company.
In this case the product and the process could be variated. This thesis shows that there were a large number of variation possibilities for the product, but customer requirements and technical requirements delimited variation options to three. The production process created make or buy-dilemma and the created TCO model was used to find an answer. However, the data showed that cost elements were not decisive in this decision but risk elements were the most important factors. Interviews revealed that making would be more reasonable option to avoid high risks of losing control and information leaks. Tämä lopputyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tavoitteena on luoda varianttistrategia kokonaiskustannusmallin avulla. Toimeksiantajana toimii yritys, joka on luomassa uutta tuotetta. Kyseisen tuotteen tuotantoprosessia ja ominaisuuksia on mahdollista varioida asiakkaan toiveiden mukaan ja toimeksiantaja on kiinnostunut variointikustannuksista. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää kokonaiskustannusmalli, joka antaisi informaatiota tähän sekä kaikkiin tuleviin yrityksen projekteihin. Materiaali kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuonna 2017.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sekä asiakasvaatimukset että tekniset ominaisuudet rajoittivat tuotevarianttien määrää. Lopulta mahdollisia tuotevariantteja jäi jäljelle kolme. Kokonaiskustannuslaskelmalla pyrittiin vertailemaan tuotantoprosessin variaatoita, mutta lopulta riskit nousivat kustannuksia suuremmaksi tekijäksi. Riskit palveluiden ostamisessa osoittautuivat korkeiksi ja niitä välttääkseen yrityksen kannattaa itse tehdä tuotteiden variointi.
In this case the product and the process could be variated. This thesis shows that there were a large number of variation possibilities for the product, but customer requirements and technical requirements delimited variation options to three. The production process created make or buy-dilemma and the created TCO model was used to find an answer. However, the data showed that cost elements were not decisive in this decision but risk elements were the most important factors. Interviews revealed that making would be more reasonable option to avoid high risks of losing control and information leaks.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sekä asiakasvaatimukset että tekniset ominaisuudet rajoittivat tuotevarianttien määrää. Lopulta mahdollisia tuotevariantteja jäi jäljelle kolme. Kokonaiskustannuslaskelmalla pyrittiin vertailemaan tuotantoprosessin variaatoita, mutta lopulta riskit nousivat kustannuksia suuremmaksi tekijäksi. Riskit palveluiden ostamisessa osoittautuivat korkeiksi ja niitä välttääkseen yrityksen kannattaa itse tehdä tuotteiden variointi.