Henkilöstön digiosaaminen kohdeyrityksessä: Nykytila ja kehitystarpeet
Räty, Jenna (2017)
Diplomityö
Räty, Jenna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050369
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050369
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muokannut yritysten kilpailukenttää rajusti viimeisten vuosien aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tutkimuksen kohdeyrityksen henkilöstön nykyinen digiosaamistaso sekä heidän suhtautumisensa digitalisaatioon. Lisäksi tutkittiin, miten osaamista tulisi kehittää, jotta henkilöstön digitaalinen osaaminen vastaisi lähitulevaisuudessa paremmin yleistä digikehitystä Suomessa ja maailmalla.
Yrityksen digitaalinen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja digitalisaation trendi on yhä kiihtyvä. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitalisaatiota käsitteenä. Henkilöstön nykyosaamisen sekä tulevaisuuden tavoitetilan väliin jäävää kuilua kartoitettiin gap-analyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin myös, kuinka suuresti digitalisaatio vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja osaamisen johtamisen kasvaneeseen tarpeeseen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin henkilöstökyselyn avulla. Sen kautta havaittiin, että tällä hetkellä henkilöstön osaamistaso on suhteellisen hyvä kaikissa henkilöstöryhmissä. Henkilöstön suhtautuminen digitalisaatioon oli kuitenkin hyvin vaihteleva, ja suhtautumisessa voitiin selkeästi havaita esimiehen motivoinnin tarpeellisuus. Tulevaisuuden kannalta oleellisimpina kehityskohteina havaittiin oppimisen johtamisen tärkeys, jonka kautta henkilöstöä voidaan motivoida kehittymään alati kehittyvässä maailmassa. Digitalization has changed dramatically the competitiveness of companies over the last few years. The aim of this study was to investigate the current level of digital knowledge of employees’ and their attitude towards digitalization in the case study company. In addition, it was examined how the capability should be developed so that the digital competence of the employees will match better the global digital development in the near future.
The digital business environment of the company is constantly changing and the trend of digitalization is still accelerating. The study examines digitalization as a concept. The gap between the employees’ current capabilities and the future target status was examined trough gap analysis. The study also found out how digitalization influences the management culture and the increased need for knowledge management.
Empirical research was carried out by an employee survey. It was noticed that at the present the employees’ level of competence is relatively good in all personnel groups. However, employees’ attitude towards digitalization was quite varied, and the motivation from a supervisor was noticed to be necessary. From the point of view of the future, the most important development targets were the importance of knowledge management through which the employees can be motivated to develop themselves in the evolving world.
Yrityksen digitaalinen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja digitalisaation trendi on yhä kiihtyvä. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitalisaatiota käsitteenä. Henkilöstön nykyosaamisen sekä tulevaisuuden tavoitetilan väliin jäävää kuilua kartoitettiin gap-analyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin myös, kuinka suuresti digitalisaatio vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja osaamisen johtamisen kasvaneeseen tarpeeseen.
Empiirinen tutkimus toteutettiin henkilöstökyselyn avulla. Sen kautta havaittiin, että tällä hetkellä henkilöstön osaamistaso on suhteellisen hyvä kaikissa henkilöstöryhmissä. Henkilöstön suhtautuminen digitalisaatioon oli kuitenkin hyvin vaihteleva, ja suhtautumisessa voitiin selkeästi havaita esimiehen motivoinnin tarpeellisuus. Tulevaisuuden kannalta oleellisimpina kehityskohteina havaittiin oppimisen johtamisen tärkeys, jonka kautta henkilöstöä voidaan motivoida kehittymään alati kehittyvässä maailmassa.
The digital business environment of the company is constantly changing and the trend of digitalization is still accelerating. The study examines digitalization as a concept. The gap between the employees’ current capabilities and the future target status was examined trough gap analysis. The study also found out how digitalization influences the management culture and the increased need for knowledge management.
Empirical research was carried out by an employee survey. It was noticed that at the present the employees’ level of competence is relatively good in all personnel groups. However, employees’ attitude towards digitalization was quite varied, and the motivation from a supervisor was noticed to be necessary. From the point of view of the future, the most important development targets were the importance of knowledge management through which the employees can be motivated to develop themselves in the evolving world.