Paikallismedian kehitystyökalut
Kousa, Olli (2017)
Kandidaatintutkielma
Kousa, Olli
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050376
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050376
Tiivistelmä
Tämän työn tavoite oli löytää työkaluja paikallismedioiden toiminnan kehittämiseksi. Suomalaisten paikallismedioiden kulurakenne ja nykyisen asiakaskunnan ikääntyminen haastavat toiminnan jatkuvuuden. Samalla työssä taustoitettiin kokonaan uudenlaisen paikallismediakonseptin luomista. Työ toteutettiin pääosin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, opinnäytteitä, artikkeleita ja blogikirjoituksia. Lisäksi haastateltiin media-alalla työskenteleviä ihmisiä ja tutkittiin nopeasti kasvaneita ja menestyviä media-alan yrityksiä, kuten City Digitalia. Työssä analysoitiin muun muassa sosiaalista mediaa, digitalisaatiota, joukkoistamista sekä mainontaa ja pyrittiin löytämään konkreettisia työkaluja. Tuloksena muodostui työkalupakki, jossa on 15 erilaista työkalua ja ohjeet niiden käyttöön. Lisäksi löytyi suunta jatkotutkimukselle, jolla tähdätään uudenlaisen paikallismedian luomiseen. Löytyneitä työkaluja hyödyntämällä paikallismedian on mahdollista kehittää toimintaansa. Object of this work was to find ways to develop local medias. Cost structure and aging of current customers challenge the future of all Finnish local medias. This work also acts as a background research for completely new kind of local media. Work was conducted mainly by doing literature research on related literature, theses, articles and blog-posts. In addition to the literature research, interviews were made, and few promising and fast-growing media-companies like City Digital were analyzed. Social media, digitalization, crowd-sourcing and advertising were among the top themes that were researched for practical tools. As a result, tool-box was created with 15 different tools and brief instructions for them. The work also provided direction of future research for the new social media concept. By using these tools, local medias can develop.