Strategisen markkinoinnin haasteet suomalaisissa panimoyrityksissä
Kavén, Eetu (2014)
Kandidaatintutkielma
Kavén, Eetu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110150463
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017110150463
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa kartoitetaan markkinointia ja sen haasteita suomalaisissa panimoyrityksissä. Tutkimuksen keskiössä on lakimuutos, joka tiukentaa monelta osin alkoholituotteiden markkinointia. Tutkielmassa kartoitetaan perinteisiä markkinointitapoja, joita panimoyritykset ovat aiemmin käyttäneet. Tiukentuva lainsäädäntö asettaa suomalaiset panimoyritykset uuden haasteen eteen, tutkielmassa pyritään kartoittamaan eri mahdollisuuksia panimotuotteiden markkinoinnissa lakimuutoksen jälkeen. Tutkielman tarkoitus on selvittää miten uusilaki vaikuttaa panimoyritysten toimintaan ja kuinka panimoyritykset voivat markkinoida tuotteita täysin uudessa tilanteessa. Tutkielmassa tuodaan esiin myös alan asiantuntijoiden näkemyksiä, jotka tekijä on saanut henkilökohtaisen haastattelujen tuloksena. Tehtyjen havaintojen perusteella analysoidaan markkinoinnin tulevaisuutta panimoyrityksissä.
Tämän työn johtopäätöksissä voidaan todeta, että suomalaisten panimoyritysten alkoholituotteiden markkinointi muuttuu merkittävästi lakimuutoksen myötä. Panimoyritykset ovat väistämättä tilanteessa, jossa joutuvat muuttamaan radikaalisti toiminta tapojaan markkinoinnin suhteen. Kuitenkin tärkeimpänä havaintona on että lakimuutoksesta huolimatta panimoyrityksillä on vielä lukuisia keinoja markkinoida tuotteitaan ja panimoyritys näkee muutoksesta huolimatta tulevaisuuden valoisasti. This bachelor thesis examines marketing challenges in Finnish brewing companies. In center of this study is amendment of the law concerning alcohol products, which tightens the marketing possibilities in various ways. The thesis explores the traditional marketing methods used by brewing companies. Stricter legislation puts Finnish brewing companies in front of the new challenge. The aim of the thesis is to explore different opportunities for marketing brewing products after the changes in legislation. The purpose of the thesis is to find out how the new law affects to the activities of brewery companies and how breweries can market their products in a completely new situation. The thesis also highlights the views of experts in the field, these views are collected via personal interviews. Based on the observations made, we analyze the future of marketing in brewing companies.
In the conclusions of this work it is stated that the marketing of alcohol products in Finnish brewing companies is significantly changed due the amendment of the law. Brewing companies are inevitably in a situation where they have to radically change their ways of marketing. However, the most important observation is that despite the law change, brewing companies still have a number of ways to market their products and the brewing companies sees bright future ahead despite the changes.
Tämän työn johtopäätöksissä voidaan todeta, että suomalaisten panimoyritysten alkoholituotteiden markkinointi muuttuu merkittävästi lakimuutoksen myötä. Panimoyritykset ovat väistämättä tilanteessa, jossa joutuvat muuttamaan radikaalisti toiminta tapojaan markkinoinnin suhteen. Kuitenkin tärkeimpänä havaintona on että lakimuutoksesta huolimatta panimoyrityksillä on vielä lukuisia keinoja markkinoida tuotteitaan ja panimoyritys näkee muutoksesta huolimatta tulevaisuuden valoisasti.
In the conclusions of this work it is stated that the marketing of alcohol products in Finnish brewing companies is significantly changed due the amendment of the law. Brewing companies are inevitably in a situation where they have to radically change their ways of marketing. However, the most important observation is that despite the law change, brewing companies still have a number of ways to market their products and the brewing companies sees bright future ahead despite the changes.