Suomen 4H-liitto ja 4H-yritykset – yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyysprosessin analysointia
Salokangas, Heidi (2017)
Diplomityö
Salokangas, Heidi
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111550705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111550705
Tiivistelmä
Suomalaisesta formaalista yrittäjyyskasvatuksesta löytyy tutkimustietoa, mutta yhteistyöverkostoista tiedetään vähän tai ei mitään. Aikaisemmassa tutkimuksessa on havaittu, että Suomen 4H-liitto on yksi koulujen yrittäjyyskumppaneista, joten tämän tutkielman tavoitteena on analysoida Suomen 4H-liiton yrittäjyyskasvatusprosessia ja avaintuotetta 4H-yritys.
Tutkielmassa analysoitiin 4H:n yrittäjyyskasvatusta sekä liiton että 12–22-vuotiaiden yrittäjien näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä että tilastollista aineiston kuvailua. Tutkielman aineisto käsittää teemahaastattelun, 4H:n yrittäjyyskasvatusta ohjaavia asiakirjoja (n=29) ja vuonna 2014 toiminnassa olleiden 4H-yritysten (n=85) toimintaa kuvaavia asiakirjoja.
Tulosten perusteella havaittiin, että Suomen 4H-liiton yrittäjyyskasvatus on suunniteltu vastaamaan yrittäjyyskasvatuksen laajaa määritelmää. Nuorten 4H-yrittäjien kuvauksissa painottui roolimallikoulukunta. Lisäksi havaittiin, että 4H-yrittäjinä näyttäisivät toimivan 15-vuotiaat naiset, jotka yrittävät yhdessä muiden nuorten kanssa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Todennäköisin 4H-yrityksen toimiala näyttäisi olevan kokkaus ja leivonta.
Suomen 4H-liiton yrittäjyyskasvatuksen kehittämisen näkökulmasta tulisi kiinnittää huomiota siihen, että 4H:n yrittäjyyskasvatusprosessia vahvistetaan yrittäjyyskasvatuksen laajan määritelmän mukaisuutta. Vahvistaminen voisi tapahtua esimerkiksi muokkaamalla 4H:n yrittäjyyskasvatusmateriaaleja niin, että 4H-yrittäjät pohtisivat yrittäjyysmotivaatiotaan, arvojaan ja -asenteitaan sekä niissä tapahtuneita muutoksia. Finnish entrepreneurship education has been widely studied. Unfortunately, there is only limited knowledge about cooperation networks utilized by the schools. In previous research, it has been pointed out that Finnish 4H-association is one actor of cooperation. Thus, the purpose of this master’s thesis is to study Finnish 4H-association entrepreneurship education process and 4H key product 4H-company.
In the study, 4H entrepreneurship education was analyzed from Finnish 4H and from 12 to 22 years old entrepreneurs point of view. The study was a case study, which utilized qualitative theory-based content analysis and descriptive statistics. The empirical data consist of theme interview, 4H-guidance documents (n=29) and authentic 4H-company (n=85) documents from the year 2014.
In the study, it was confirmed that Finnish 4H entrepreneurship education is designed to fulfill requirements broad definition of entrepreneurship education. Anyhow during the study, it was noticed that 4H-entrepreneurs placed emphasized the role model concept. Also, it was noticed that the typical 4H-entrepreneur is most likely 15 years old woman together with the entrepreneurial team. Most likely the 4H-companies are located outside the capital area.
From the Finish 4H entrepreneurship education development point of view, 4H could strengthen entrepreneurial process to ensure more practical compliance to broad definition by revising the 4H guidance documentation.The revising of the documents could include exercises, which guides 4H-entrepreneurs to think their entrepreneurial motivation, values and attitudes and changes happened.
Tutkielmassa analysoitiin 4H:n yrittäjyyskasvatusta sekä liiton että 12–22-vuotiaiden yrittäjien näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä että tilastollista aineiston kuvailua. Tutkielman aineisto käsittää teemahaastattelun, 4H:n yrittäjyyskasvatusta ohjaavia asiakirjoja (n=29) ja vuonna 2014 toiminnassa olleiden 4H-yritysten (n=85) toimintaa kuvaavia asiakirjoja.
Tulosten perusteella havaittiin, että Suomen 4H-liiton yrittäjyyskasvatus on suunniteltu vastaamaan yrittäjyyskasvatuksen laajaa määritelmää. Nuorten 4H-yrittäjien kuvauksissa painottui roolimallikoulukunta. Lisäksi havaittiin, että 4H-yrittäjinä näyttäisivät toimivan 15-vuotiaat naiset, jotka yrittävät yhdessä muiden nuorten kanssa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Todennäköisin 4H-yrityksen toimiala näyttäisi olevan kokkaus ja leivonta.
Suomen 4H-liiton yrittäjyyskasvatuksen kehittämisen näkökulmasta tulisi kiinnittää huomiota siihen, että 4H:n yrittäjyyskasvatusprosessia vahvistetaan yrittäjyyskasvatuksen laajan määritelmän mukaisuutta. Vahvistaminen voisi tapahtua esimerkiksi muokkaamalla 4H:n yrittäjyyskasvatusmateriaaleja niin, että 4H-yrittäjät pohtisivat yrittäjyysmotivaatiotaan, arvojaan ja -asenteitaan sekä niissä tapahtuneita muutoksia.
In the study, 4H entrepreneurship education was analyzed from Finnish 4H and from 12 to 22 years old entrepreneurs point of view. The study was a case study, which utilized qualitative theory-based content analysis and descriptive statistics. The empirical data consist of theme interview, 4H-guidance documents (n=29) and authentic 4H-company (n=85) documents from the year 2014.
In the study, it was confirmed that Finnish 4H entrepreneurship education is designed to fulfill requirements broad definition of entrepreneurship education. Anyhow during the study, it was noticed that 4H-entrepreneurs placed emphasized the role model concept. Also, it was noticed that the typical 4H-entrepreneur is most likely 15 years old woman together with the entrepreneurial team. Most likely the 4H-companies are located outside the capital area.
From the Finish 4H entrepreneurship education development point of view, 4H could strengthen entrepreneurial process to ensure more practical compliance to broad definition by revising the 4H guidance documentation.The revising of the documents could include exercises, which guides 4H-entrepreneurs to think their entrepreneurial motivation, values and attitudes and changes happened.