Business ecosystem game framework
Pirinen, Erno (2017)
Diplomityö
Pirinen, Erno
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650747
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017111650747
Tiivistelmä
This thesis studies creation of business ecosystems -themed serious game framework. The framework can be used to create a serious game application for educational purposes or to support decision-making in real life business ecosystems. The study uses literature review of relevant books and scientific journal articles to create a theory base for the framework. Found business ecosystem theory and models are combined with theory of creating successful serious game to create the framework and implementation guidelines.
By use of literature review and applying the found theory using design science methods, serious game framework, models and implementation guidelines that enable collaborative learning are created. For serious game to be successful meeting its goals and collaborative learning to happen, certain design guidelines should be kept in mind. Business ecosystems are complex structures with many different aspects, with some being more suitable for modeling in serious game context than others.
Framework has models for most of business ecosystem aspects, including structure, value creation, risk and decision-making. Applications based on the framework can implement various aspects from the framework. The framework should mostly be used as a guideline and it can be tailored to fit the requirements of the situation final application is created for. Tehdyssä diplomityössä luodaan liiketoimintaekosysteemiteemaisen hyötypelin viitekehys. Viitekehyksen avulla on mahdollista luoda hyötypelisovelluksia opetuskäyttöön tai liiketoiminnan ekosysteemien päätöksenteon tueksi. Tutkimuksessa käytetään kirjallisuuskatsausta aihealueen kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista, joiden pohjalta luodaan teoriapohja viitekehykselle. Teoriaa liiketoimintaekosysteemeistä yhdistetään teoriaan onnistuneiden hyötypelien kehittämisestä, jonka perusteella viitekehys ja sen hyödyntämisen ohjessäännöt luodaan.
Hyödyntämällä kirjallisuuskatsauksesta saatua teoriaa ja suunnittelutieen metodeja, luodaan yhteisöllisen oppimisen mahdollistavan hyötypelin viitekehys, malleja sekä hyödyntämisen ohjessäännöt. Jotta hyötypeli onnistuisi saavuittamaan tavoitteensa ja yhteisöllistä oppimista tapahtuisi, tiettyjä suunnittelun ohjesääntöjä tulisi noudattaa. Liiketoiminnan ekosysteemit ovat myös monimutkaisia rakenteita eri osa-alueineen, joista osa sopii paremmin mallinnettaviksi hyötypelikontektissa kuin toiset.
Viitekehys sisältää malleja useimpiin liiketoiminnan ekosysteemien osa-alueisiin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi ekosysteemien rakenne, arvon tuottaminen, riskit ja päätöksenteko. Ohjelmat, jotka kehitetään viitekehystä hyödyntäen, voivat käyttää kehyksen eri osia. Viitekehystä tulisi hyödyntää enemmänkin ohjesääntönä ja sitä voidaan muokata saavuttamaan lopullisen hyötykäyttöön tulevan sovelluksen tarpeita.
By use of literature review and applying the found theory using design science methods, serious game framework, models and implementation guidelines that enable collaborative learning are created. For serious game to be successful meeting its goals and collaborative learning to happen, certain design guidelines should be kept in mind. Business ecosystems are complex structures with many different aspects, with some being more suitable for modeling in serious game context than others.
Framework has models for most of business ecosystem aspects, including structure, value creation, risk and decision-making. Applications based on the framework can implement various aspects from the framework. The framework should mostly be used as a guideline and it can be tailored to fit the requirements of the situation final application is created for.
Hyödyntämällä kirjallisuuskatsauksesta saatua teoriaa ja suunnittelutieen metodeja, luodaan yhteisöllisen oppimisen mahdollistavan hyötypelin viitekehys, malleja sekä hyödyntämisen ohjessäännöt. Jotta hyötypeli onnistuisi saavuittamaan tavoitteensa ja yhteisöllistä oppimista tapahtuisi, tiettyjä suunnittelun ohjesääntöjä tulisi noudattaa. Liiketoiminnan ekosysteemit ovat myös monimutkaisia rakenteita eri osa-alueineen, joista osa sopii paremmin mallinnettaviksi hyötypelikontektissa kuin toiset.
Viitekehys sisältää malleja useimpiin liiketoiminnan ekosysteemien osa-alueisiin liittyen. Näitä ovat esimerkiksi ekosysteemien rakenne, arvon tuottaminen, riskit ja päätöksenteko. Ohjelmat, jotka kehitetään viitekehystä hyödyntäen, voivat käyttää kehyksen eri osia. Viitekehystä tulisi hyödyntää enemmänkin ohjesääntönä ja sitä voidaan muokata saavuttamaan lopullisen hyötykäyttöön tulevan sovelluksen tarpeita.