Market intelligence in Finnish exporting companies
Lukkari, Salla (2017)
Pro gradu -tutkielma
Lukkari, Salla
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120455266
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120455266
Tiivistelmä
The topic of this master’s thesis is market intelligence in Finnish exporting companies. To goal of this study is to see whether market intelligence is viewed and used differently in B2B and B2C contexts, and also, whether there are differences between different sized organizations. The sample consists of six Finnish exporting companies, of which three operate in the field of B2B and three in B2C. Moreover, two small, two medium sized, and two larger companies are present in the sample. The data consists six of interview transcripts which are analyzed with multiple-case study method and especially with comparisons.
The results show that there are some differences between different fields and different sized companies regarding for example methods of intelligence gathering and dissemination. However, due to the limitations of this study, the findings cannot be generalized. Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee markkinatietoa suomalaisissa vientiyrityksissä. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, käsitetäänkö markkinatieto eri lailla business-to-business ja kuluttajamarkkinoilla toimivissa yrityksissä, sekä onko erikokoisten yritysten välillä eroja. Otanta käsittää kuusi suomalaista vientiyritystä, joista kolme toimii business-to-business-markkinoilla ja kolme kuluttajatuotemarkkinoilla, minkä lisäksi joukkoon kuuluvista yrityksistä kaksi on pieniä, kaksi keskikokoisia ja kaksi suuria. Data käsittää kuusi litteroitua haastattelua, joita analysoidaan monitapaustutkimuksen keinoin ja erityisesti vertailuilla.
Tulokset osoittavat, että eri aloja ja kokoluokkia edustavien yritysten välillä on eroja esimerkiksi liittyen tiedon keräämisen ja jakamisen tapoihin. Johtuen tämän tutkimuksen rajoitteista, havaintoja ei kuitenkaan voi yleistää.
The results show that there are some differences between different fields and different sized companies regarding for example methods of intelligence gathering and dissemination. However, due to the limitations of this study, the findings cannot be generalized.
Tulokset osoittavat, että eri aloja ja kokoluokkia edustavien yritysten välillä on eroja esimerkiksi liittyen tiedon keräämisen ja jakamisen tapoihin. Johtuen tämän tutkimuksen rajoitteista, havaintoja ei kuitenkaan voi yleistää.