Prosessijohtamisen kehittäminen perustajaurakoinnissa
Koponen, Mari (2017)
Diplomityö
Koponen, Mari
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120555323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017120555323
Tiivistelmä
Prosessilähtöisillä toimintatavoilla sekä -organisaatioilla on todettu olevan liiketoiminnan kilpailuetua lisäävä vaikutus. Rakennusalalla prosessilähtöisyys on vielä alkutekijöissään, mutta prosessien parantamisen ja uudelleensuunnittelun tarve on saanut huomiota. Kertaluontoisilla aloitteilla ei prosessin parantamiseen saavuteta hyötyä. Se tulisi hyväksyä kestäväksi käytännöksi parantaa alan suorituskykyä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella prosessijohtamista tapaustutkimuksena liiketoimintaryhmän prosessin näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeyrityksen prosessijohtamista, sekä lisäksi selvittää mitkä ovat mahdollisia kehittämiskohteita organisaation prosessilähtöisyyden parantamiseksi. Teoriakatsauksessa käsitellään kolmen osatekijän muodostamaa kokonaisuutta. Empiirinen osuus pohjautuu kyselytutkimukseen sekä haastatteluihin. Tarkastelun tuloksena muodostuu ymmärrys siitä, miten tehokkaan prosessin kriittiset mahdollistajat ilmenevät liiketoimintaryhmässä.
Tutkimuksen tuloksena on tarkoitus esittää, kuinka prosessijohtaminen tällä hetkellä esiintyy liiketoimintaryhmässä ja mitä konkreettisia toimenpide-esityksiä voidaan osoittaa osa-alueiden sekä kokonaisuuden tarkastelussa tehtyjen johtopäätöksien avulla. Merkittävimmät kehittämiskohteet havaittiin prosessikuvauksen ja suorituskyvyn mittauksen osa-alueilla. Osaprosessien välillä esiintyy myös eriytymistä, jonka vuoksi päästä päähän kohdistuvan työn potentiaalia voi olla vaikea ymmärtää. Process-driven policies and organizations have been found to have a significant impact on business competitiveness. In the construction sector, process orientation is still in its forefront, but the need for improvement and redesign has gained attention. One-off initiatives cannot benefit the process. It should be accepted as a sustainable practice to improve the performance of the industry. The purpose of this thesis is to observe process management as a case study from the point of view of the business segment.
The aim of the study was to evaluate process management in the business segment. The objective is to find out potential development targets to improve the organizations process orientation. The theoretical review deals with the set of three elements. The empirical part is based on questionnaire research and interviews. A result of the review consists of understanding how critical enablers of an efficient process occur within the business segment.
The result of the study presents how process management occurs within the business segment and aim is to demonstrate concrete development actions. The most significant development targets were observed in the process description and performance measurement areas. There is segregation between sub-processes which makes difficult to understand the potential of end-to-end work.
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida kohdeyrityksen prosessijohtamista, sekä lisäksi selvittää mitkä ovat mahdollisia kehittämiskohteita organisaation prosessilähtöisyyden parantamiseksi. Teoriakatsauksessa käsitellään kolmen osatekijän muodostamaa kokonaisuutta. Empiirinen osuus pohjautuu kyselytutkimukseen sekä haastatteluihin. Tarkastelun tuloksena muodostuu ymmärrys siitä, miten tehokkaan prosessin kriittiset mahdollistajat ilmenevät liiketoimintaryhmässä.
Tutkimuksen tuloksena on tarkoitus esittää, kuinka prosessijohtaminen tällä hetkellä esiintyy liiketoimintaryhmässä ja mitä konkreettisia toimenpide-esityksiä voidaan osoittaa osa-alueiden sekä kokonaisuuden tarkastelussa tehtyjen johtopäätöksien avulla. Merkittävimmät kehittämiskohteet havaittiin prosessikuvauksen ja suorituskyvyn mittauksen osa-alueilla. Osaprosessien välillä esiintyy myös eriytymistä, jonka vuoksi päästä päähän kohdistuvan työn potentiaalia voi olla vaikea ymmärtää.
The aim of the study was to evaluate process management in the business segment. The objective is to find out potential development targets to improve the organizations process orientation. The theoretical review deals with the set of three elements. The empirical part is based on questionnaire research and interviews. A result of the review consists of understanding how critical enablers of an efficient process occur within the business segment.
The result of the study presents how process management occurs within the business segment and aim is to demonstrate concrete development actions. The most significant development targets were observed in the process description and performance measurement areas. There is segregation between sub-processes which makes difficult to understand the potential of end-to-end work.