Piensahojen toimintaympäristön kehittäminen Lähipuu -yhteisömerkin kautta
Larjama, Janne (2017)
Diplomityö
Larjama, Janne
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155576
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017121155576
Tiivistelmä
Tavoitteet kustannustehokkuudessa ovat ajaneet kotimaisen metsäteollisuuden rakennetta jo vuosia kohti yhä vahvemmin keskittynyttä teollisuuden alaa. Pienten sahatoimijoiden tulevaisuuden näkymiä tämän trendin ohella ovat varjostamassa kiihtyvä raaka-ainekilpailu, palveluiden digitalisoituminen, rakentamisessa tapahtuvat muutokset sekä tuotteille kiristyvät vaatimukset.
Tässä diplomityössä tarkastelemme piensahojen toimintaympäristön kehittämiseen suunnitellun Lähipuu -yhteisömerkin menestystekijöiden rakentumista. Tutkimuksellinen näkökulma on tarkastella piensahatoiminnan merkitystä toimialakohtaisten tavoitteiden, kestävän kehityksen sekä paikallisen talouden ja hyvinvoinnin toteutumisessa. Tutkimustavoite on Lähipuu -yhteisömerkille kriittisten menestystekijöiden tunnistaminen.
Tutkimuksen tuloksena Lähipuu -yhteisömerkille laadittiin kehittämismalli, joka tuo esiin tavoitteiden väliset sidossuhteet brändin, arvonluonnin sekä toiminnan johtamisen välillä. The structure and shape of the Finnish forest industry has over the last years developed towards a more centric model, mainly due to cost-efficiency factors. This among the increasing competition on resource market, digitalization, changes in wood building methods and increasing demand on certificates has driven the small sawmills to a difficult position.
This study examines the key success drivers for Lähipuu collective mark, which is an initiative launched to develop the operational environment for small sawmills. The theoretical foundation for study is to analyze the impact which small sawmills conduct towards industry objects, sustainable development, local economy and welfare. Study object is to define the critical success factors for Lähipuu -collective mark.
The results of the study display a design model for success factors and further explains the dimensions and relation between brand creation, value addition and managemental actions, which together define the overall success for Lähipuu collective mark.
Tässä diplomityössä tarkastelemme piensahojen toimintaympäristön kehittämiseen suunnitellun Lähipuu -yhteisömerkin menestystekijöiden rakentumista. Tutkimuksellinen näkökulma on tarkastella piensahatoiminnan merkitystä toimialakohtaisten tavoitteiden, kestävän kehityksen sekä paikallisen talouden ja hyvinvoinnin toteutumisessa. Tutkimustavoite on Lähipuu -yhteisömerkille kriittisten menestystekijöiden tunnistaminen.
Tutkimuksen tuloksena Lähipuu -yhteisömerkille laadittiin kehittämismalli, joka tuo esiin tavoitteiden väliset sidossuhteet brändin, arvonluonnin sekä toiminnan johtamisen välillä.
This study examines the key success drivers for Lähipuu collective mark, which is an initiative launched to develop the operational environment for small sawmills. The theoretical foundation for study is to analyze the impact which small sawmills conduct towards industry objects, sustainable development, local economy and welfare. Study object is to define the critical success factors for Lähipuu -collective mark.
The results of the study display a design model for success factors and further explains the dimensions and relation between brand creation, value addition and managemental actions, which together define the overall success for Lähipuu collective mark.