Strateginen talousjohtaminen suomalaisissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Leväinen, Otto (2017)
Kandidaatintutkielma
Leväinen, Otto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122156045
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017122156045
Tiivistelmä
Suomalaisista yrityksistä noin 99,8 prosenttia on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Samaisten yritysten osuus suomalaisten yritysten liikevaihdoista on 58,2 prosenttia, joten pk-yritysten kansantaloudellinen merkitys on suuri. Liiketaloudellisissa tutkimuksissa on havaittu, että suuri osa nuorista pk-yrityksistä kohtaa ongelmia ja saattaa päätyä konkurssiin ensimmäisten vuosiensa aikana. Useissa tutkimuksissa on myös havaittu, että strateginen suunnittelu parantaa yrityksen mahdollisuuksia selviytyä kohtaamastaan kilpailusta.
Tässä tutkielmassa perehdytään talousjohtamisen rooliin osana pk-yritysten strategiaa. Tutkielman tarkoituksena on luoda yleiskatsaus pk-yritysten strategisesta talousjohtamisesta ja sen kehittämiskohteista mahdollisten jatkotutkimuksien pohjaksi. Tutkimuksen empiirinen aineisto on hankittu teemahaastatteluin, jotka tehtiin kolmelle eri aloilla toimivien pienyritysten toimitusjohtajille.
Strateginen talousjohtaminen tarkoittaa niitä johtamistoimia, joiden kautta taloushallinnon tuottamaa tietoa hyödynnetään strategiatyössä. Liiketaloudellisessa kirjallisuudessa on kehitetty monia työkaluja, joiden avulla strateginen talousjohtaminen voidaan tuoda osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten pk-yritysten strateginen puoli on kunnossa, mutta taloushallinnon rooli strategiatyössä on usein olematon. Käytännössä pk-yritysten strateginen talousjohtaminen on pitkälti budjettien ja investointilaskelmien laadintaa. Pk-yritysten tapauksessa myös yrityskoon ja liiketoiminnan kehitysvaiheen havaittiin vaikuttavan talousjohtamiseen niin strategisesti kuin operatiivisestikin. Approximately 99,8 percent of Finnish companies are SMEs, these companies generate 58,2 percent of the turnover of the total turnover of Finnish companies. This in turn means that the economic significance of SMEs is remarkable. Earlier economic research has pointed out that most of the emerging SMEs encounter difficulties and might end up bankrupt during their first years of career. Many academic studies have also shown that strategic planning improves the company’s ability to cope with the competition it encouters.
This research explores the role of the financial management as a part of corporate strategy. The purpose of the thesis is to create an overview of the strategic financial management of Finnish SMEs and develop directions for future research. The empirical data of the research has been gathered with three semi-structured interviews of SMEs’ financial managers.
Strategic financial management refers to management activities in which the information provided by financial administration is utilized as a part of strategical decision making. Many business tools have been developed in the economical literature to enable strategic financial management to be part of the company’s day-to-day operations.
The results of this study show that strategic aspect of Finnish companies’ is in good shape but the role of the financial administration in strategy work is often non-existent. In practise, the strategic financial management of SMEs is mainly the preparation of the budgets and investment calculations. In the case of SMEs also the size and the period of life cycle were found to have an impact on the strategic and operative financial management.
Tässä tutkielmassa perehdytään talousjohtamisen rooliin osana pk-yritysten strategiaa. Tutkielman tarkoituksena on luoda yleiskatsaus pk-yritysten strategisesta talousjohtamisesta ja sen kehittämiskohteista mahdollisten jatkotutkimuksien pohjaksi. Tutkimuksen empiirinen aineisto on hankittu teemahaastatteluin, jotka tehtiin kolmelle eri aloilla toimivien pienyritysten toimitusjohtajille.
Strateginen talousjohtaminen tarkoittaa niitä johtamistoimia, joiden kautta taloushallinnon tuottamaa tietoa hyödynnetään strategiatyössä. Liiketaloudellisessa kirjallisuudessa on kehitetty monia työkaluja, joiden avulla strateginen talousjohtaminen voidaan tuoda osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten pk-yritysten strateginen puoli on kunnossa, mutta taloushallinnon rooli strategiatyössä on usein olematon. Käytännössä pk-yritysten strateginen talousjohtaminen on pitkälti budjettien ja investointilaskelmien laadintaa. Pk-yritysten tapauksessa myös yrityskoon ja liiketoiminnan kehitysvaiheen havaittiin vaikuttavan talousjohtamiseen niin strategisesti kuin operatiivisestikin.
This research explores the role of the financial management as a part of corporate strategy. The purpose of the thesis is to create an overview of the strategic financial management of Finnish SMEs and develop directions for future research. The empirical data of the research has been gathered with three semi-structured interviews of SMEs’ financial managers.
Strategic financial management refers to management activities in which the information provided by financial administration is utilized as a part of strategical decision making. Many business tools have been developed in the economical literature to enable strategic financial management to be part of the company’s day-to-day operations.
The results of this study show that strategic aspect of Finnish companies’ is in good shape but the role of the financial administration in strategy work is often non-existent. In practise, the strategic financial management of SMEs is mainly the preparation of the budgets and investment calculations. In the case of SMEs also the size and the period of life cycle were found to have an impact on the strategic and operative financial management.