Työntekijöiden palkitseminen ja motivaatio osuustoiminnallisessa yrityksessä
Hietanen, Lotta (2017)
Kandidaatintutkielma
Hietanen, Lotta
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801021013
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801021013
Tiivistelmä
Palkitseminen on tärkeässä roolissa yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa ja niiden mukaisessa toiminnassa. Palkitseminen myös sitouttaa työntekijöitä organisaatioon, sekä ylläpitää motivaatiota ja siten tehokasta suoriutumista. Tässä tutkielmassa syvennyttiin osuustoiminnallisen yrityksen palkitsemiseen niin aineellisen kuin aineettoman palkitsemisen osalta, jonka lisäksi tarkasteltiin palkitsemista ja sen toimivuutta osana koko organisaatiota ja sen tavoitteita. Tutkimuksessa perehdyttiin myös motivaatioon sekä sen lähteisiin, ja osuustoiminnan perusteisiin. Lopuksi vielä annettiin esille tulleisiin puutteisiin mahdollisia kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto koostui viidestä haastattelusta, joista yksi oli liiketoimintayksikön esimiehen kanssa toteutettu teemahaastattelu, ja loput neljä työntekijöiltä kerättyjä, puolistrukturoituja sähköpostihaastatteluja. Tutkimustuloksissa palkitsemisen havaittiin olevan yrityksen myynnillisiä tavoitteita tukevaa. Kohdeyrityksessä tunnistettiin olevan käytössä melko monipuolisesti niin aineellisia kuin aineettomia palkintoja, joista kuukausipalkka koettiin eniten motivoivana tekijänä, mutta myös sanallista kannustamista arvostettiin päivittäisen motivaation ylläpitäjänä. Kehityskohteita kuitenkin löytyi osuustoimintaan liittyvässä palkitsemisessa, jonka lisäksi työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien vähyys koettiin yhtenä kehittämisen arvoisena asiana, jotta palkitsemisesta saataisiin mahdollisimman toimivaa. Rewarding plays an important role in achieving a company’s goals and in acting upon those goals. Rewarding also engages employees to the organization, and maintains motivation and thus maintains efficient performance. This study goes deeper into co- operative company’s rewarding for both tangible and intangible rewarding, along with rewarding and its functionality as a part of the whole organization and its objectives. The study also takes a deeper look at motivation and its sources, and the fundamentals of cooperation. Finally, possible suggestions for improvement are given for the shortcomings that have emerged.
The study was carried out as a case study with qualitative methods. The study material consists of five interviews, out of which one was a theme interview executed with a business unit manager, and the remaining four were semi-structured interviews executed through email from four employees. From the results of the study, it was discovered that rewarding is supportive of the company’s sales objectives. In the target company, quite diverse tangible as well as intangible rewards were identified, out of which the monthly salary was experienced as the most motivating factor, but also verbal encouraging was appreciated as a maintaining factor of daily motivation. Places of improvement were also found within the rewarding related to cooperation in addition to which employees’ possibility to influence was seen as one factor where there possibly is space for improvement, so that rewarding would become as functional as possible.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto koostui viidestä haastattelusta, joista yksi oli liiketoimintayksikön esimiehen kanssa toteutettu teemahaastattelu, ja loput neljä työntekijöiltä kerättyjä, puolistrukturoituja sähköpostihaastatteluja. Tutkimustuloksissa palkitsemisen havaittiin olevan yrityksen myynnillisiä tavoitteita tukevaa. Kohdeyrityksessä tunnistettiin olevan käytössä melko monipuolisesti niin aineellisia kuin aineettomia palkintoja, joista kuukausipalkka koettiin eniten motivoivana tekijänä, mutta myös sanallista kannustamista arvostettiin päivittäisen motivaation ylläpitäjänä. Kehityskohteita kuitenkin löytyi osuustoimintaan liittyvässä palkitsemisessa, jonka lisäksi työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien vähyys koettiin yhtenä kehittämisen arvoisena asiana, jotta palkitsemisesta saataisiin mahdollisimman toimivaa.
The study was carried out as a case study with qualitative methods. The study material consists of five interviews, out of which one was a theme interview executed with a business unit manager, and the remaining four were semi-structured interviews executed through email from four employees. From the results of the study, it was discovered that rewarding is supportive of the company’s sales objectives. In the target company, quite diverse tangible as well as intangible rewards were identified, out of which the monthly salary was experienced as the most motivating factor, but also verbal encouraging was appreciated as a maintaining factor of daily motivation. Places of improvement were also found within the rewarding related to cooperation in addition to which employees’ possibility to influence was seen as one factor where there possibly is space for improvement, so that rewarding would become as functional as possible.