Öljyntorjunta Helsingin pelastuslaitoksella - Taloudelliset riskit ja riskien hallinta
Rintala, Juha (2017)
Diplomityö
Rintala, Juha
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801021017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801021017
Tiivistelmä
Työn tavoite oli selvittää alusöljyonnettomuuden seurauksena Helsingin edustalta kerättävän öljyjätteen rahtikustannuksia osana öljyntorjuntaoperaation kokonaiskustannuksia. Samalla kartoitettiin nestemäisen öljyjätteen käsittelykapasiteettia eteläisen Suomen ja Itämeren alueella.
Suomenlahden herkkä luonto, haastavat olosuhteet sekä vilkas öljyrahtiliikenne ovat tekijöitä, jotka nostavat alusöljyonnettomuuden riskiä. Mahdollisten torjuntatöiden kannalta nopeus torjuntatöiden aloittamiselle tulee olemaan ratkaiseva tekijä öljyntorjuntatöiden menestykselle.
Mahdollisessa alusöljyonnettomuudessa nestemäistä öljyjätettä muodostuu nopeasti paljon. Sen vuoksi torjuntatyöt vaativat huomattavan määrän välittömästi käytettävissä olevia resursseja. Tässä työssä öljyntorjuntaoperaation tarkastelu on rajattu saaristo- ja rannikkotorjuntaan. Kerättävän nestemäisen öljyjätteen määräksi arvioidaan 40 000 t.
Öljyntorjuntaoperaatio on tässä työssä esitetty kolmevaiheisena. Öljyntorjuntaoperaation kokonaiskustannuksista on laadittu karkea arvio, joka on 230 milj. euroa. Yksityiskohtainen kustannusarvio nestemäisen öljyjätteen rahtikustannuksista ja kuvaus logistiikan järjestämisestä saaristo- ja rannikkotorjunnan osalta osoittaa, että seitsemään Etelä-Suomen alueella olevaan laitokseen kuljetettuna rahtikustannukset ovat 2,9 milj. euroa, mikä on 1,3 % arvioidusta kokonaiskustannuksista.
Saadut tutkimustulokset täydentävät osaltaan Helsingin pelastuslaitoksella suoritettavaa alusöljyonnettomuuden torjuntatöihin varautumista. The objective of this thesis was to clarify the cargo expenditures in case of a maritime oil spill in the Gulf of Finland off the coast of Helsinki. The cargo expenditures are reviewed as part of the overall expenditures of an oil spill. In the process the hazardous waste treatment resources were surveyed in the area of Southern Finland.
The sensitive nature, challenging circumstances and heavy maritime traffic in the Gulf of Finland are factors that contribute to the probability of an oil spill accident. Promptness regarding the oil spill response is a decisive factor for operational success.
During a possible oil spill accident considerable amount of liquid oil spill waste is formed rapidly. Therefore the oil spill response resources will be required in a moment’s notice. In this study the focus is limited to the oil spill response in the archipelago. The amount of oil spill waste to be collected is estimated to be 40 000 t.
In this study the oil spill response operation is described as a three phase operation. The overall expenditures of the oil spill response operation is 230 MEUR. A detailed estimation of the cargo expenditures of the liquid oil spill waste collected from the archipelago, to be delivered to seven installations in the area of southern Finland is 2,9 MEUR. That result is 1,3 % of the overall expenditures of an oil spill accident response.
The results obtained in this thesis partially complement the Helsinki City rescue departments preparedness for an oil spill accident.
Suomenlahden herkkä luonto, haastavat olosuhteet sekä vilkas öljyrahtiliikenne ovat tekijöitä, jotka nostavat alusöljyonnettomuuden riskiä. Mahdollisten torjuntatöiden kannalta nopeus torjuntatöiden aloittamiselle tulee olemaan ratkaiseva tekijä öljyntorjuntatöiden menestykselle.
Mahdollisessa alusöljyonnettomuudessa nestemäistä öljyjätettä muodostuu nopeasti paljon. Sen vuoksi torjuntatyöt vaativat huomattavan määrän välittömästi käytettävissä olevia resursseja. Tässä työssä öljyntorjuntaoperaation tarkastelu on rajattu saaristo- ja rannikkotorjuntaan. Kerättävän nestemäisen öljyjätteen määräksi arvioidaan 40 000 t.
Öljyntorjuntaoperaatio on tässä työssä esitetty kolmevaiheisena. Öljyntorjuntaoperaation kokonaiskustannuksista on laadittu karkea arvio, joka on 230 milj. euroa. Yksityiskohtainen kustannusarvio nestemäisen öljyjätteen rahtikustannuksista ja kuvaus logistiikan järjestämisestä saaristo- ja rannikkotorjunnan osalta osoittaa, että seitsemään Etelä-Suomen alueella olevaan laitokseen kuljetettuna rahtikustannukset ovat 2,9 milj. euroa, mikä on 1,3 % arvioidusta kokonaiskustannuksista.
Saadut tutkimustulokset täydentävät osaltaan Helsingin pelastuslaitoksella suoritettavaa alusöljyonnettomuuden torjuntatöihin varautumista.
The sensitive nature, challenging circumstances and heavy maritime traffic in the Gulf of Finland are factors that contribute to the probability of an oil spill accident. Promptness regarding the oil spill response is a decisive factor for operational success.
During a possible oil spill accident considerable amount of liquid oil spill waste is formed rapidly. Therefore the oil spill response resources will be required in a moment’s notice. In this study the focus is limited to the oil spill response in the archipelago. The amount of oil spill waste to be collected is estimated to be 40 000 t.
In this study the oil spill response operation is described as a three phase operation. The overall expenditures of the oil spill response operation is 230 MEUR. A detailed estimation of the cargo expenditures of the liquid oil spill waste collected from the archipelago, to be delivered to seven installations in the area of southern Finland is 2,9 MEUR. That result is 1,3 % of the overall expenditures of an oil spill accident response.
The results obtained in this thesis partially complement the Helsinki City rescue departments preparedness for an oil spill accident.