Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tukiaseman suunnittelu- ja rakentamisprosessin kehittäminen

Komulainen, Sami (2018)

Katso/Avaa
Komulainen Sami_Diplomityö_Tukiaseman suunnittelu- ja rakentamisprosessin kehittäminen.pdf (1.228Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Komulainen, Sami
2018

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801041065

Tiivistelmä

Elisa Oyj on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys. Yritys on Suomessa alansa markkinajohtaja ja pitääkseen asemansa on sen jatkuvasti kehitettävä toimintansa laatua sekä tuottavuutta. Keväällä 2017 aloitettiin yrityksen keskeisen tuotantokomponentin eli verkon suunnittelu- ja rakentamistoimintojen kehitysvaihe, jossa keskeisimpänä tavoitteena oli parantaa asiakasohjautuvuutta ja investointitehokkuutta läpimenoaikaa lyhentämällä erityisesti tukiaseman suunnittelu- ja rakentamisprosessissa.

Tutkimuksessa selvitettiin leanin, ketterän kehityksen ja kokeilukulttuurin filosofioita ja menetelmiä läpimenoajan lyhentämiseksi sekä muodostettiin näistä teoreettinen viitekehys. Lisäksi selvitettiin prosessille sopivat kuvausmenetelmät. Nykytila kuvattiin usealla tarkkuustasolla, jotta kehittämiselle syntyisi mahdollisimman vahva pohja. Lisäksi tehtiin karkea kuvaus tavoitetilasta. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennettiin uusi scrum pohjainen toimintamalli, jota pilotoitiin erikseen valituissa osissa prosessia sekä ehdotettiin tapaa laajentaa ja ottaa käyttöön koko prosessissa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää tapa, jolla läpimenoaika puolittuu. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennetun uuden toimintamallin kokeilussa saavutettiin yli 50% parannus läpimenoaikaan valituissa osissa prosessia.
 
Elisa Corporation is a telecommunications, ICT and online service provider. The company is the market leader in Finland and for ensuring competitiveness also in the future is important to continually improve the quality and productivity of its operations. In the spring 2017 started development phase for the production core component, the infrastructure design and implementation process. Key objective for that development phase was improve customer orientation and investment efficiency through shorten lead time, especially in the design and implementation of the mobile base station.

The study examined the philosophies and methods of lean, agile development and experimental culture to shorten the lead time. Based on that examination also formed the theoretical framework. In addition, methods for the description of the current state of process were studied. The current state was described at several levels of accuracy to provide the solid foundation for development. In addition, a rough description of the target state was made. Based on the theoretical framework, a new Scrum-based approach was built. That approach was piloted in selected parts of the process and proposed ways to expand and deploy that model throughout the entire process. The aim of the study was to find a way to reduce the lead time by half. The experiment of the new operating model based on the theoretical framework resulted in over 50% improvement in lead time in selected parts of the process.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11669]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste