Data-analytiikan mahdollisuudet hankinnassa pienen yrityksen näkökulmasta
Viitikko, Olli (2018)
Kandidaatintutkielma
Viitikko, Olli
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801101208
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801101208
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka kaksi saman toimialan kohdeyritystä kokevat data-analytiikan mahdollisuudet yhtenä keinona tehostaa omaa liiketoimintaa. Aihe on ajankohtainen, koska digitalisaation kasvu tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia toimintojen seuraamiseen ja sitä myötä kasvattaa yritysten saamaa datamassaa. Yritysten on mietittävä, kuinka suuresta määrästä dataa voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti kerätä oleellinen tieto, jota hyödyntää liiketoimintojen johtamisessa.
Data-analytiikan mahdollisuuksia tarkastellaan yritysten hankintaorganisaatioiden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää kuinka yritykset hyödyntävät data-analytiikan tarjoamia etuja oman toimitusketjun johtamisen näkökulmasta. Tutkimusosuus perustuu yritysten omiin kokemuksiin, joita pyritään täydentämään ilmiön yleisellä ja teoreettisella pohjalla. Teoreettisen pohjan tarkoituksena on avata tiedon luonnetta ja sen mahdollisuuksia johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimusmenetelmän keinoja. Haastatteluja on suoritettu yksi molempiin kohdeyrityksiin, joissa on haastateltu hankinnasta vastaavia henkilöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että data-analytiikan käyttö kohdeyrityksissä on vielä varsin vajavaista. Dataa ei osata hyödyntää vielä siinä määrin, että siitä pystyttäisiin muodostamaan liiketoiminnan kehityksen kannalta merkillistä tietoa. The main purpose of this bachelor’s thesis is to find out how two companies in the same industry experience data analytics as a way to enchance their business. The subject is current because the growth in digitalisation offers more opportunities for monitoring operations an thus increases the amount of data that companies receive. Companies need to find the way how to collect the essential information and how to use it in the management of operations.
The possibilities of data analytics are examined from the point of view of companies purchase organizations. The aim is to find out how companies utilize the benefits of data analysts from the point of view of supply chain leadership. The research part is based on the company's own experiences, which are aimed at complementing the general and theoretical basis of the phenomenon. The aim of the theoretical background is to open which kind of information is available and its potential from a management perspective.
The study is conducted as a case study using qualitative research methods. Interviews have been conducted for one of the two target companies interviewed by the persons responsible for the purchase. The research results showed that the use of data analysts in target companies is still quite deficient. Data can not be used to the extent that it is used directly by the company's resource
Data-analytiikan mahdollisuuksia tarkastellaan yritysten hankintaorganisaatioiden näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää kuinka yritykset hyödyntävät data-analytiikan tarjoamia etuja oman toimitusketjun johtamisen näkökulmasta. Tutkimusosuus perustuu yritysten omiin kokemuksiin, joita pyritään täydentämään ilmiön yleisellä ja teoreettisella pohjalla. Teoreettisen pohjan tarkoituksena on avata tiedon luonnetta ja sen mahdollisuuksia johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa on hyödynnetty laadullisen tutkimusmenetelmän keinoja. Haastatteluja on suoritettu yksi molempiin kohdeyrityksiin, joissa on haastateltu hankinnasta vastaavia henkilöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että data-analytiikan käyttö kohdeyrityksissä on vielä varsin vajavaista. Dataa ei osata hyödyntää vielä siinä määrin, että siitä pystyttäisiin muodostamaan liiketoiminnan kehityksen kannalta merkillistä tietoa.
The possibilities of data analytics are examined from the point of view of companies purchase organizations. The aim is to find out how companies utilize the benefits of data analysts from the point of view of supply chain leadership. The research part is based on the company's own experiences, which are aimed at complementing the general and theoretical basis of the phenomenon. The aim of the theoretical background is to open which kind of information is available and its potential from a management perspective.
The study is conducted as a case study using qualitative research methods. Interviews have been conducted for one of the two target companies interviewed by the persons responsible for the purchase. The research results showed that the use of data analysts in target companies is still quite deficient. Data can not be used to the extent that it is used directly by the company's resource