Yhteiskuntavastuun ympäristödimension ja yrityksen kannattavuuden välinen yhteys
Herttuainen, Iida (2018)
Kandidaatintutkielma
Herttuainen, Iida
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801151329
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801151329
Tiivistelmä
Ympäristötietoisuuden lisääntyessä yhteiskuntavastuun ympäristödimensio on kasvattanut rooliaan osana yritysten liiketoimintaa, mutta siihen tehtyjen panostuksien hyödyistä ei olla päästy yksimielisyyteen aihepiirin tutkimuskentässä. Tässä kandidaatin tutkielmassa haluttiin selvittää sitä, voidaanko ympäristövastuullisuudella parantaa yrityksen taloudellista suoriutumista vai lisäävätkö panostukset ympäristövastuullisuuteen vain kuluja ja aiheuttavat täten tehottomuutta heikentäen yritysten kilpailukykyä.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa käytettiin paneelidatan regressioanalyysia. Regressioanalyysillä haluttiin selvittää yrityksen ympäristövastuun sekä kannattavuuden välisen yhteyden olemassaoloa: vaikuttaako ympäristövastuullisuus yrityksen kannattavuuteen tai lisääkö yrityksen kannattavuus sen panoksia ympäristövastuullisuuteen? Ympäristövastuullisuuden muuttujaksi valittiin CSRHub – vastuullisuustietokannasta saatujen julkisten pohjoisamerikkalaisten ja kanadalaisten yritysten ympäristösuoriutumisen arvoja vuosilta 2012 – 2016 ja kannattavuutta kuvattiin samaisen yritysjoukon suhteellisen kannattavuuden tunnusluvuilla, koko pääoman tuottoasteella sekä sijoitetun pääoman tuottoasteella.
Regressioanalyysin perusteella tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden väliltä ei löydetty, eikä tutkielman pohjalta voida sanoa, että panostukset ympäristövastuullisuuteen vaikuttaisivat positiivisesti tai negatiivisesti yrityksen taloudelliseen suoriutumiseen. When consciousness of the environment has risen, the environmental aspect of CSR (Corporate Social Responsibility) has become more significant part of business. Nevertheless, there has been a wide variance of research outcomes about benefits of environmental friendly business. More research is needed and therefore the objective of this Bachelor’s thesis is to examine whether environmental responsibility can improve the corporate financial performance or whether the investment in environmental responsibility is only an increase in costs leading business to inefficiency and decreased competitiveness.
In this study, the relationship between environmental responsibility and financial performance was analyzed by panel data regression models aiming to examine whether this relationship exists. The data for environmental responsibility were gathered from CSRHub database from year 2012 to 2016 and the profitability was measured with two key ratios, Return on Assets and Return on Invested Capital.
The results of this study suggest that there is no statistical significance relation between corporate environmental responsibility and corporate profitability. The findings indicate that investment in environmental friendly business will not affect corporate financial performance.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa käytettiin paneelidatan regressioanalyysia. Regressioanalyysillä haluttiin selvittää yrityksen ympäristövastuun sekä kannattavuuden välisen yhteyden olemassaoloa: vaikuttaako ympäristövastuullisuus yrityksen kannattavuuteen tai lisääkö yrityksen kannattavuus sen panoksia ympäristövastuullisuuteen? Ympäristövastuullisuuden muuttujaksi valittiin CSRHub – vastuullisuustietokannasta saatujen julkisten pohjoisamerikkalaisten ja kanadalaisten yritysten ympäristösuoriutumisen arvoja vuosilta 2012 – 2016 ja kannattavuutta kuvattiin samaisen yritysjoukon suhteellisen kannattavuuden tunnusluvuilla, koko pääoman tuottoasteella sekä sijoitetun pääoman tuottoasteella.
Regressioanalyysin perusteella tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ympäristövastuullisuuden ja kannattavuuden väliltä ei löydetty, eikä tutkielman pohjalta voida sanoa, että panostukset ympäristövastuullisuuteen vaikuttaisivat positiivisesti tai negatiivisesti yrityksen taloudelliseen suoriutumiseen.
In this study, the relationship between environmental responsibility and financial performance was analyzed by panel data regression models aiming to examine whether this relationship exists. The data for environmental responsibility were gathered from CSRHub database from year 2012 to 2016 and the profitability was measured with two key ratios, Return on Assets and Return on Invested Capital.
The results of this study suggest that there is no statistical significance relation between corporate environmental responsibility and corporate profitability. The findings indicate that investment in environmental friendly business will not affect corporate financial performance.