Julkaisuprosessin kehittäminen pelialalla: Case Remedy Entertainment
Vilppo, Niko (2018)
Kandidaatintutkielma
Vilppo, Niko
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801172086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801172086
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelialan julkaisuprosessia voidaan kehittää ja miten pelinkehittäjä voi luoda liiketoiminnalleen lisäarvoa hallitsemalla julkaisuprosessia itsenäisemmin. Tutkimuksessa määritellään mistä toiminnoista julkaisuprosessi koostuu ja millaisia vaihtoehtoiskustannuksia, tai toisin sanoen hyötyjä ja haittoja, pelinkehittäjä voi kohdata hallitessaan julkaisuprosessin toimintoja itsenäisemmin.
Tutkimuksen aikana näitä vaihtoehtoiskustannuksia arvioidaan strategisen make-or-buy päätöksen ja sitä selittävien taustateorioiden avulla. Nämä taustateoriat koostuvat transaktiokustannusteoriasta, resurssiperusteisesta näkemyksestä, sekä ydinosaamisen ja ulkoistamisen teorioista. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutkimuksen aihealuetta käsitellään analysoimalla yksittäistä case yritystä muodostetun tutkimuksen viitekehyksen tukemana. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu puolistrukturoituna haastatteluna.
Johtopäätöksenä havaitaan, että julkaisuprosessin sekä sen toimintojen kokemien muutosten myötä pelinkehittäjälle on mahdollisuus sisällyttää tiettyjen toimintojen toteuttaminen sen oman osaamisen piiriin ja luoda liiketoiminnalleen lisäarvoa niiden avulla. Toiminnoista osa on vielä vaihtoehtoiskustannuksiltaan vielä vaikeasti korvattavissa ja muutos julkaisuprosessissa tulisi toteuttaa porrastetusti ajan kanssa. The purpose of this bachelor thesis is to explore how the publication process can be developed and how the video game developer can create extra value for its business by controlling the publication process more independently. The study defines what kind of functions the publication process consists of and what kind opportunity costs, in other words benefits and disadvantages, the video game developer can confront when managing the functions of the publication process more independently.
During the study these opportunity costs are evaluated based on the strategic make-or-buy decision and its explanatory background theories. These background theories consist of transaction cost theory, resource-based view, as well as the theories regarding core competence and outsourcing. The study has been carried out as a qualitative case study, in which study’s subject is covered by analysing a single case company, with the support of study’s frame of reference. The empirical data of the study has been collected with a semi-structured interview.
In the conclusions it is observed that due the changes that have occurred in both the publication process and its functions, the video game developer has an opportunity to include certain functions within its own area of skilfulness and create extra value for its business through them. Regarding the opportunity costs of some of the functions, they are still hard to substitute and the change in the publication process should be carried out over time.
Tutkimuksen aikana näitä vaihtoehtoiskustannuksia arvioidaan strategisen make-or-buy päätöksen ja sitä selittävien taustateorioiden avulla. Nämä taustateoriat koostuvat transaktiokustannusteoriasta, resurssiperusteisesta näkemyksestä, sekä ydinosaamisen ja ulkoistamisen teorioista. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutkimuksen aihealuetta käsitellään analysoimalla yksittäistä case yritystä muodostetun tutkimuksen viitekehyksen tukemana. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu puolistrukturoituna haastatteluna.
Johtopäätöksenä havaitaan, että julkaisuprosessin sekä sen toimintojen kokemien muutosten myötä pelinkehittäjälle on mahdollisuus sisällyttää tiettyjen toimintojen toteuttaminen sen oman osaamisen piiriin ja luoda liiketoiminnalleen lisäarvoa niiden avulla. Toiminnoista osa on vielä vaihtoehtoiskustannuksiltaan vielä vaikeasti korvattavissa ja muutos julkaisuprosessissa tulisi toteuttaa porrastetusti ajan kanssa.
During the study these opportunity costs are evaluated based on the strategic make-or-buy decision and its explanatory background theories. These background theories consist of transaction cost theory, resource-based view, as well as the theories regarding core competence and outsourcing. The study has been carried out as a qualitative case study, in which study’s subject is covered by analysing a single case company, with the support of study’s frame of reference. The empirical data of the study has been collected with a semi-structured interview.
In the conclusions it is observed that due the changes that have occurred in both the publication process and its functions, the video game developer has an opportunity to include certain functions within its own area of skilfulness and create extra value for its business through them. Regarding the opportunity costs of some of the functions, they are still hard to substitute and the change in the publication process should be carried out over time.