Robotit innovaationa hyvinvointipalveluissa. Kysely kentän eri toimijoiden tarpeista, rooleista ja yhteistyöstä.
Tuisku, Outi; Pekkarinen, Satu; Hennala, Lea; Melkas, Helinä (2017)
Publishers version
Tuisku, Outi
Pekkarinen, Satu
Hennala, Lea
Melkas, Helinä
2017
Lappeenrannan teknillinen yliopisto, LUT Lahti
This publication is protected by copyright. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-134-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-134-9
Tiivistelmä
Tämä raportti käsittelee tuloksia kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin eri toimijoiden, kuten kuntien, yritysten ja hoiva-alan organisaatioiden näkemyksiä hyvinvointipalvelujen robotiikasta sekä rooleista ja yhteistyöstä robotiikan käyttöönotossa. Kyselyn toteutti Lappeenrannan teknillisen yliopiston Lahden yksikkö keväällä 2017 osana Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Robotit ja hyvinvointipalveluiden tulevaisuus (ROSE) -hanketta ja LUT:n Smart Services for Digitalisation (DIGI-USER) -tutkimusalustaa. Kysely koostui seuraavista osista: taustatiedot, yleisesti robotiikkaa koskevat kysymykset, hyvinvointipalveluiden robotiikkaa koskevat kysymykset ja hoivarobotiikkaa koskevat kysymykset. Tässä raportissa esitetään kyselytutkimuksen tulokset kustakin kysymyksestä erikseen, osin kuvaajien kera.
Kyselyyn vastasi noin 250 henkilöä (vastausprosentti noin 25 %). Vastaajista noin 77 % toimi työssä, joka liittyy vanhuspalveluihin. Vastaajista reilu kolmannes oli jo käyttänyt jotakin robottia. Jopa noin 75 % vastaajista kertoi suhtautuvansa myönteisesti robottien käyttöön hyvinvointipalveluissa. Vastaajista hieman yli puolet totesi, että heidän suhtautumisensa robotteihin on viime vuosina muuttunut myönteisemmäksi. Tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä voidaankin pitää sitä, että mitä enemmän ihmisillä on tietoa ja kokemusta robottien käytöstä hyvinvointipalveluissa, sitä positiivisemmin he siihen suhtautuvat. Perehdytyksellä on tähän iso vaikutus.
Tutkimuksessa selvitettiin myös verkostoa, joka liittyy robotiikan käyttöönottoon. Vastaajat olivat keskustelleet roboteista esimerkiksi omassa työyhteisössään sekä viranhaltijoiden tai päättäjien taikka robotteja käyttäneiden ammattilaisten kanssa. Keskustelut robotteja käyttävien yksityishenkilöiden kanssa olivat kuitenkin vastausten perusteella jääneet vähäisiksi. Nähtiin kuitenkin tärkeänä, että nimenomaan käyttäjien tarpeet ja kokemukset tulisivat esille ja kuulluiksi, kun puhutaan robottien käyttämisestä hyvinvointipalveluissa. This report presents the results of a survey on the views of various stakeholders, such as municipalities, companies and care organisations, of robotics in welfare services, as well as roles and collaboration in implementation of robots. The survey was carried out by Lappeenranta University of Technology, LUT Lahti in spring 2017 as part of the ‘Robots and the Future of Welfare Services’ (ROSE) project funded by the Academy of Finland, Strategic Research Council, and of LUT Research Platform on Smart Services for Digitalisation (DIGI-USER). The survey consisted of the following elements: background information, general questions about robotics, questions on robotics in welfare services, and questions on care robots. This report introduces the results of the survey, of each question separately, partly with visual graphs.
Approximately 250 people responded to the survey (a response rate of 25%). Some 77% of the respondents were employed in professions related to elderly care services. Almost one third of the respondents had already used some robot. Up to 75% of the respondents had a positive attitude towards the use of robots in welfare services. More than half of the respondents mentioned that their attitude towards robots has become more positive in recent years. One conclusion of the study is thus that when people have more knowledge of and experience in using robots in welfare services, they feel more positively about it. Orientation has a large impact on this.
The network related to the implementation of robotics was also explored in the survey. The respondents had discussed robots, for example, in their own work community, with officials or decision-makers, or professionals who had used robots. On the basis of the responses, discussions with private individuals using robots had, however, been scarces. It was considered important that particularly the needs and experiences of the users would come into the open and be heard, when it comes to using robots in welfare services.
Kyselyyn vastasi noin 250 henkilöä (vastausprosentti noin 25 %). Vastaajista noin 77 % toimi työssä, joka liittyy vanhuspalveluihin. Vastaajista reilu kolmannes oli jo käyttänyt jotakin robottia. Jopa noin 75 % vastaajista kertoi suhtautuvansa myönteisesti robottien käyttöön hyvinvointipalveluissa. Vastaajista hieman yli puolet totesi, että heidän suhtautumisensa robotteihin on viime vuosina muuttunut myönteisemmäksi. Tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä voidaankin pitää sitä, että mitä enemmän ihmisillä on tietoa ja kokemusta robottien käytöstä hyvinvointipalveluissa, sitä positiivisemmin he siihen suhtautuvat. Perehdytyksellä on tähän iso vaikutus.
Tutkimuksessa selvitettiin myös verkostoa, joka liittyy robotiikan käyttöönottoon. Vastaajat olivat keskustelleet roboteista esimerkiksi omassa työyhteisössään sekä viranhaltijoiden tai päättäjien taikka robotteja käyttäneiden ammattilaisten kanssa. Keskustelut robotteja käyttävien yksityishenkilöiden kanssa olivat kuitenkin vastausten perusteella jääneet vähäisiksi. Nähtiin kuitenkin tärkeänä, että nimenomaan käyttäjien tarpeet ja kokemukset tulisivat esille ja kuulluiksi, kun puhutaan robottien käyttämisestä hyvinvointipalveluissa.
Approximately 250 people responded to the survey (a response rate of 25%). Some 77% of the respondents were employed in professions related to elderly care services. Almost one third of the respondents had already used some robot. Up to 75% of the respondents had a positive attitude towards the use of robots in welfare services. More than half of the respondents mentioned that their attitude towards robots has become more positive in recent years. One conclusion of the study is thus that when people have more knowledge of and experience in using robots in welfare services, they feel more positively about it. Orientation has a large impact on this.
The network related to the implementation of robotics was also explored in the survey. The respondents had discussed robots, for example, in their own work community, with officials or decision-makers, or professionals who had used robots. On the basis of the responses, discussions with private individuals using robots had, however, been scarces. It was considered important that particularly the needs and experiences of the users would come into the open and be heard, when it comes to using robots in welfare services.