E-rekrytoinnin vaikutus suomalaisen rekrytointiyrityksen kilpailukykyyn
Kortelainen, Veera (2018)
Kandidaatintutkielma
Kortelainen, Veera
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222183
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena toimii "E-rekrytoinnin vaikutus suomalaisen rekrytointiyrityksen kilpailukykyyn". Tutkielmassa tutkitaan e-rekrytointia, sen vaikutuksia sekä kilpailukykyä ensin teoriakatsauksen ja sen jälkeen empiirisen tutkimuksen perusteella. Tutkielman tavoitteena on antaa perusteellinen katsaus e-rekrytoinnin vaikutuksista rekrytointiyrityksen kilpailukykyyn sekä vastata mahdollisimman tarkasti tutkimusongelmiin. Lisäksi paneudutaan siihen, miten rekrytointiyritykset hyödyntävät e-rekrytoinnin apuvälineitä, voidaanko automaation avulla hoitaa rekrytointiprosessia tulevaisuudessa ja mitä merkitystä e-rekrytoinnin välineiden käyttämisellä on kilpailukyvyn kannalta. Tutkielma on tehty laadullisen tutkimuksen avulla. Kohdeyrityksenä toimii suomalainen rekrytointiyritys, ja aineisto on kerätty kahden puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla.
Rekrytointiyritykset voivat käyttää teknologiaa rekrytoinnissa muun muassa elektronisten ansioluetteloiden avulla, jolloin rekrytoija vapautuu hukkumasta paperisiin versioihin. Nykyään sosiaalista mediaa, kuten Facebookia, LinkedIniä ja Twitteriä, käytetään useammin rekrytoinnissa, jolloin näiden prosessien kontrolli voi olla vaihtumassa käyttäjälle esimerkiksi uudelleentwiittauksen myötä. Rekrytointia ei ole kuitenkaan tulosten mukaan mahdollista automatisoida täysin, vaan rekrytointiin tarvitaan aina ihmistä. Teknologioiden johtaminen on yrityksen ehkä tärkein kilpailutekijä nykyään. E-rekrytointi tehostaa rekrytointiyritystä ja parantaa sen kilpailukykyä säästämällä kustannuksia ja lisäämällä rekrytoijien sekä työnhakijoiden tehokkuutta. Rekrytointiyrityksen tulee ottaa jatkuvasti käyttöönsä uusia teknologioita, jotta he kykenisivät maksimoimaan e-rekrytoinnin arvon. Digitaalinen kehitys on siis elinehto rekrytoinnin alalla. The subject of this bachelor’s thesis is “E-recruiting and its influence in Finnish recruiting company’s competitiveness”. The thesis explores e-recruitment, its effects and competitiveness, first on the basis of a theoretical review and then empirical research. The aim of the thesis is to provide a thorough overview of the impact of e-recruitment on the competitiveness of the recruitment company and to respond as closely as possible to the research problems. In addition, the focus is on how recruitment companies take advantage of e-recruitment tools, whether automation can help with the recruitment process in the future and the relevance of using e-recruitment tools for competitiveness. The thesis is done through qualitative research. The target company is a Finnish recruitment company, and the material is collected through two semi-structured thematic interviews.
Recruitment companies can use technology in recruiting, for example, through electronic CVs, whereby the recruiter is freed from drowning in paper versions. Today, social media, such as Facebook, LinkedIn and Twitter, are more often used in recruiting, where control of these processes may be changing to the user, for example, by retweets. However, according to the results, recruitment is not possible to automate completely and recruitment always needs people. Technology management is perhaps the most important competitive factor in the company today. E-recruitment enhances the recruitment company and improves its competitiveness by saving costs and increasing the efficiency of recruiters and jobseekers. The recruitment company must constantly adopt new technologies to maximize the value of e-recruitment. Digital development is therefore a lifeline in the field of recruitment.
Rekrytointiyritykset voivat käyttää teknologiaa rekrytoinnissa muun muassa elektronisten ansioluetteloiden avulla, jolloin rekrytoija vapautuu hukkumasta paperisiin versioihin. Nykyään sosiaalista mediaa, kuten Facebookia, LinkedIniä ja Twitteriä, käytetään useammin rekrytoinnissa, jolloin näiden prosessien kontrolli voi olla vaihtumassa käyttäjälle esimerkiksi uudelleentwiittauksen myötä. Rekrytointia ei ole kuitenkaan tulosten mukaan mahdollista automatisoida täysin, vaan rekrytointiin tarvitaan aina ihmistä. Teknologioiden johtaminen on yrityksen ehkä tärkein kilpailutekijä nykyään. E-rekrytointi tehostaa rekrytointiyritystä ja parantaa sen kilpailukykyä säästämällä kustannuksia ja lisäämällä rekrytoijien sekä työnhakijoiden tehokkuutta. Rekrytointiyrityksen tulee ottaa jatkuvasti käyttöönsä uusia teknologioita, jotta he kykenisivät maksimoimaan e-rekrytoinnin arvon. Digitaalinen kehitys on siis elinehto rekrytoinnin alalla.
Recruitment companies can use technology in recruiting, for example, through electronic CVs, whereby the recruiter is freed from drowning in paper versions. Today, social media, such as Facebook, LinkedIn and Twitter, are more often used in recruiting, where control of these processes may be changing to the user, for example, by retweets. However, according to the results, recruitment is not possible to automate completely and recruitment always needs people. Technology management is perhaps the most important competitive factor in the company today. E-recruitment enhances the recruitment company and improves its competitiveness by saving costs and increasing the efficiency of recruiters and jobseekers. The recruitment company must constantly adopt new technologies to maximize the value of e-recruitment. Digital development is therefore a lifeline in the field of recruitment.