Kiinalaisten ja suomalaisten matkailuorganisaatioiden välisen yhteistyön kehittäminen
Heikonen, Juho (2017)
Kandidaatintutkielma
Heikonen, Juho
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222184
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten ja kiinalaisten matkailuorganisaatioiden yhteistyön kehittämistä, jossa näkökulmana on nimenomaan Kiinasta Suomeen suuntautuva matkailu. Suomalaisilla matkailuorganisaatioilla tarkoitetaan matkailupalveluja tuottavia yrityksiä tai kansallista julkista matkailunedistämiskeskusta (Visit Finland). Kiinalaisella matkailuorganisaatiolla tarkoitetaan matkailupalveluita myyviä ja markkinoivia yrityksiä.
Tutkimuskysymykseen vastataan hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta sekä viittä tehtyä asiantuntijahaastattelua. Tutkimuskirjallisuus muodostui yritysten välisistä suhteista, ja erityisesti suhteista, jossa yritykset tulevat eri kulttuureista. Kyseisen kirjallisuuden sisällä pyrittiin vielä hyödyntämään matkailuun liittyviä artikkeleita. Tutkielman haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelukysymyksillä saatiin selville asiantuntijoiden subjektiivisia näkemyksiä tutkimuskysymyksiin.
Johtopäätöksissä esitellään tutkimuksen tuloksia sekä esitetään toimenpiteitä, miten kyseistä yhteistyötä voidaan eri osa-alueilla parantaa. Pitkän aikavälin tavoitteena Suomen matkailualan kannattaisi panostaa erityisesti omatoimimatkailun suosion lisäämiseen. Siinä Suomen matkailualan vahvuudet tulevat vahvimmin esiin. Suomen matkailualan tulisi myös tarkasti määritellä heidän paras osaaminensa, ja huolehtia, että viestintä siitä on selkeää ja yhtenäistä. Lisäksi menestyksekkään liiketoiminnan kehittäminen kiinalaisten matkailuyritysten kanssa vaatii runsaasti sitoutumista, aikaa ja myös resursseja. Yhteistyön kehittäminen pitää sisällään kuitenkin valtavan potentiaalin, varsinkin kun kiinalainen varakkaampi keskiluokka kuluttaa yhä enemmän ylellisyyspalveluita kuten matkailua ulkomailla. The purpose of this Bachelor thesis was to research, how to develop cooperation between Finnish and Chinese travel organizations, using an approach to study tourism from China to Finland. In this thesis Finnish travel organization are meant as enterprises, which create travelling services (tour operator) and the National Tourism Board (Visit Finland). Chinese travel organizations are meant as enterprises, which sell and market travel services for their Chinese customers (travel agency). The established research questions are answered by utilizing international research literature and interviewing four tourism expert and one scholar focused on politics in China.
The international research literature was consisted of topics such as business-to-business relations and especially cross-cultural business relations. Within B2B literature, tourism-related research was utilized as much as possible.
The interviews were conducted as semi-structured interviews. Conducting interviews were aimed to find out experts’ views and experiences related to research questions.
In conclusions, the results of the thesis are presented, besides different actions are suggested to implement in order to improve the cooperation. For example, Finnish tourism industry should even more clarify their strengths and their de-facto selling point. Besides they should take care its promoting is uniformed and easy to understand for Chinese customers. In long-term perspective, instead of mass tourism, Finnish tourism industry should invest, develop and market more self-guided-tours. Because in that form of tourism, Finnish tourism industries has unquestionable strength and lot of activities to provide. Building successful business with Chinese tourism enterprises requires a lot of commitment, time, patience and resources. However, developing bilateral cooperation contains a huge commercial potential for Finland, as Chinese upper middleclass is more and more ready to consume luxury-services such as travel abroad.
Tutkimuskysymykseen vastataan hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta sekä viittä tehtyä asiantuntijahaastattelua. Tutkimuskirjallisuus muodostui yritysten välisistä suhteista, ja erityisesti suhteista, jossa yritykset tulevat eri kulttuureista. Kyseisen kirjallisuuden sisällä pyrittiin vielä hyödyntämään matkailuun liittyviä artikkeleita. Tutkielman haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelukysymyksillä saatiin selville asiantuntijoiden subjektiivisia näkemyksiä tutkimuskysymyksiin.
Johtopäätöksissä esitellään tutkimuksen tuloksia sekä esitetään toimenpiteitä, miten kyseistä yhteistyötä voidaan eri osa-alueilla parantaa. Pitkän aikavälin tavoitteena Suomen matkailualan kannattaisi panostaa erityisesti omatoimimatkailun suosion lisäämiseen. Siinä Suomen matkailualan vahvuudet tulevat vahvimmin esiin. Suomen matkailualan tulisi myös tarkasti määritellä heidän paras osaaminensa, ja huolehtia, että viestintä siitä on selkeää ja yhtenäistä. Lisäksi menestyksekkään liiketoiminnan kehittäminen kiinalaisten matkailuyritysten kanssa vaatii runsaasti sitoutumista, aikaa ja myös resursseja. Yhteistyön kehittäminen pitää sisällään kuitenkin valtavan potentiaalin, varsinkin kun kiinalainen varakkaampi keskiluokka kuluttaa yhä enemmän ylellisyyspalveluita kuten matkailua ulkomailla.
The international research literature was consisted of topics such as business-to-business relations and especially cross-cultural business relations. Within B2B literature, tourism-related research was utilized as much as possible.
The interviews were conducted as semi-structured interviews. Conducting interviews were aimed to find out experts’ views and experiences related to research questions.
In conclusions, the results of the thesis are presented, besides different actions are suggested to implement in order to improve the cooperation. For example, Finnish tourism industry should even more clarify their strengths and their de-facto selling point. Besides they should take care its promoting is uniformed and easy to understand for Chinese customers. In long-term perspective, instead of mass tourism, Finnish tourism industry should invest, develop and market more self-guided-tours. Because in that form of tourism, Finnish tourism industries has unquestionable strength and lot of activities to provide. Building successful business with Chinese tourism enterprises requires a lot of commitment, time, patience and resources. However, developing bilateral cooperation contains a huge commercial potential for Finland, as Chinese upper middleclass is more and more ready to consume luxury-services such as travel abroad.