Toimitusketjun vastuullisuuden kehittäminen pk-yrityksessä
Suikkanen, Elisa (2018)
Kandidaatintutkielma
Suikkanen, Elisa
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222186
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222186
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan, kuinka talotekniikka-alalla toimiva pk-yritys voi kehittää toimitusketjunsa vastuullisuutta ja mitä haasteita tähän liittyy. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan sidosryhmiä ja erityisesti yrityksen asiakkaita ajurina toimitusketjun vastuullisuuden kehittämiseen. Lisäksi tarkastellaan vastuullisen toimitusketjun johtamisen teoriaa ja huomioidaan johtamiseen liittyviä haasteita. Teoriaosuuden lopuksi esitellään kolmiosainen malli nykyisten toimittajasuhteiden vastuullisuuden kehittämiseksi. Ennen empiriaa esitellään lyhyt toimialakatsaus, jonka avulla kartoitetaan toimialan tilannetta ja trendejä.
Työssä tehty laadullinen tutkimus toteutettiin casetutkimuksena, missä perehdyttiin yhden yrityksen tilanteeseen. Kohdeyritys on suomalainen talotekniikka-alalla toimiva pk-yritys. Tutkimusta varten haastateltiin yrityksen hankintajohtajaa ja talousjohtajaa. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineiston avulla tutkittiin, millaisilla keinoilla toimitusketjun vastuullisuutta kehitetään yrityksessä ja mitä haasteita siihen liittyy.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, ettei kohdeyrityksessä olla tietoisesti pyritty kehittämään toimitusketjun vastuullisuutta, mutta kehittäviä toimia on kuitenkin havaittavissa. Ajurina kehitystoimille on ollut asiakkaiden vaatimukset, kuten teorian perusteella voitiin odottaa. Kehittämisen haasteet keskittyivät yrityksessä siihen, miksi toimitusketjun vastuullisuutta ei olla pyritty kehittämään. Haasteet olivat kuitenkin osittain samoja, kuin kehittämiseen liittyvien haasteiden teoriassa. The main purpose of this bachelor's thesis is to find out how a SME operating in the field of building services engineering can improve the sustainability of its supply chain and what challenges it may confort. The theoretical part of the thesis reviews stakeholders and especially customers as a driver to improve the sustainability of supply chain. In addition the thesis reviews theory of sustainable supply chain management and challenges related to it. In the end of theoretical part a model to improve sustainability of current relationships is introduced. Before empirical part there's a short industrial insight to survey the circumstances and trends of the field.
The qualitive research in the thesis is a case study of one enterprise. The target enterprise is a Finnish SME operating in the field of building services engineering. Two persons were interviewed with semi-structured theme interviews. Based on these interviews, the study analyzes how the sustainability of supply chain has been improved and what challenges the enterprise has faced.
The results of the research show that enterprise hadn't consciously improved the sustainability of supply chain but there are actions to be noticed. As expected, customers have been a driver to improvement. Challenges were mostly about why the enterprise hadn't concsiously improved the sustainability. However, some of the challenges were same as in the theory of sustainable supply chain management.
Työssä tehty laadullinen tutkimus toteutettiin casetutkimuksena, missä perehdyttiin yhden yrityksen tilanteeseen. Kohdeyritys on suomalainen talotekniikka-alalla toimiva pk-yritys. Tutkimusta varten haastateltiin yrityksen hankintajohtajaa ja talousjohtajaa. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastatteluaineiston avulla tutkittiin, millaisilla keinoilla toimitusketjun vastuullisuutta kehitetään yrityksessä ja mitä haasteita siihen liittyy.
Tutkimuksen tuloksista nähdään, ettei kohdeyrityksessä olla tietoisesti pyritty kehittämään toimitusketjun vastuullisuutta, mutta kehittäviä toimia on kuitenkin havaittavissa. Ajurina kehitystoimille on ollut asiakkaiden vaatimukset, kuten teorian perusteella voitiin odottaa. Kehittämisen haasteet keskittyivät yrityksessä siihen, miksi toimitusketjun vastuullisuutta ei olla pyritty kehittämään. Haasteet olivat kuitenkin osittain samoja, kuin kehittämiseen liittyvien haasteiden teoriassa.
The qualitive research in the thesis is a case study of one enterprise. The target enterprise is a Finnish SME operating in the field of building services engineering. Two persons were interviewed with semi-structured theme interviews. Based on these interviews, the study analyzes how the sustainability of supply chain has been improved and what challenges the enterprise has faced.
The results of the research show that enterprise hadn't consciously improved the sustainability of supply chain but there are actions to be noticed. As expected, customers have been a driver to improvement. Challenges were mostly about why the enterprise hadn't concsiously improved the sustainability. However, some of the challenges were same as in the theory of sustainable supply chain management.