Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategian laadinta mikroyrityksissä

Vormisto, Annina (2017)

Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma-AnninaVormisto.pdf (319.1Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Vormisto, Annina
2017

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801262309

Tiivistelmä

Tutkimuksen tavoitteena on tutkia strategian laadintaa mikroyritysten näkökulmasta. Tutkimus keskittyy mikroyrityksiin perustuen oletukseen, että strategian laadinta on mikroyrityksissä epämuodollisempaa sekä harvinaisempaa kuin suuryrityksissä. Mikroyritykseksi luokitellaan Suomessa yritys, jonka liikevaihto on alle 700 000, taseen loppusumma 350 000 ja se työllistää maksimissaan 10 henkilöä tilikauden aikana (Finlex, 2017).

Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena sisältäen teemahaastatteluin toteutetun empiirisen osuuden. Haastateltavina toimivat kahden mikroyrityksen omistajat. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus käsittelee ensin strategiaa ja strategian laadintaa yleisellä tasolla, jonka jälkeen käsittely tarkentuu mikroyritysten näkökulmaan. Tapaustutkimus tutkimusmenetelmänä asettaa rajoitteita tutkimustulosten yleistettävyydelle, mutta tuloksia voidaan kuitenkin suhteuttaa aikaisempiin tutkimuksiin ja tulkita näin niiden yleistettävyyttä.

Tutkimuksen tuloksissa todettiin strategian laadinnan olevan melko pientä ja epämuodollista. Kuitenkin jonkinasteista suunnittelutyötä tehdään, mutta tätä suunnittelutyötä ei voida vaiheistaa tai yleistää. Tärkeänä huomiona voidaan pitää sitä, että strategian laadinnasta uskotaan kuitenkin olevan hyötyä yrityksen menestymisen kannalta. Suurimmat haasteet laadinnassa koetaan olevan yleisen taloustilanteen muutosten arvioinnissa sekä yrittäjän oman koulutuksen ulkopuolella olevissa toiminnoissa, kuten markkinoinnissa ja budjetoinnissa.
 
The main goal in this research is to find out how strategy formulation in micro businesses is organized. This research is based on an assumption that strategy formulation in micro businesses is more informal than it is bigger companies. In Finland micro business is defined as a company that employs less than ten persons, sales are less than 700 000 and the grand total of the balance sheet is less than 350 000 (Finlex, 2017).

This research is carried out as qualitative research and it includes an empirical part with theme interviews. These interviews are made with two micro enterprise owners. The literature overview contains basics about strategy and strategy formulation and then deals with the aspect of the strategy formulation in micro businesses. Because the research is made as a case study it makes limits for the generalization of the study.

The results indicate that the formulation in micro businesses is quite small and informal. There are evidences of planning and formulation but these can’t be generalized or categorized. Important observation is that strategic planning is considered as an important thing in company’s success in micro businesses. The biggest challenges are how to anticipate changing economic environment and also the entrepreneur’s lack of education for example in marketing and budgeting.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6179]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste