Pk-yritysten verkkokaupan kehittäminen verkkoanalytiikan avulla
Taipale, Niina (2018)
Kandidaatintutkielma
Taipale, Niina
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302633
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302633
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä kuluttajien ostokäyttäytyminen on kokenut paljon muutosta. Nämä muutokset ovat luoneet yrityksille sekä mahdollisuuksia, että haasteita. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin perehtyä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista erityisesti verkkoanalytiikkaan, sen käyttöön sekä haasteisiin. Jotta verkkoanalytiikkaa ja sen tuottamia mahdollisuuksia voidaan tarkastella syvällisesti, perehdytään työssä myös verkkokauppaympäristön aiheuttamiin muutoksiin kuluttajakäyttäytymisessä sekä yrityksen liiketoiminnassa. Tutkielmassa tarkastelun kohteeksi valittiin erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset, sillä ne muodostavat merkittävän osan Suomen yrityskannasta.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa aihepiiriä tutkitaan laajasti aiemman kirjallisuuden perusteella ja näin luodaan kattava kokonaiskuva ilmiöistä. Laaja kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yksittäisen pk-yrityksen verkkokauppaan verkkoanalytiikan keinoja hyödyntäen. Empiirisen osuuden tarkoituksena on mallintaa verkkoanalytiikkaprosessia sekä tuottaa analyysin perusteella kehitysehdotuksia kohdeyritykselle.
Tutkielman empiriaosuus toteutettiin tapaustutkimuksena yksittäisen yrityksen sekundääristä dataa hyväksikäyttäen. Empiriaosuudessa verkkokaupan liikenteen tarkastelun perusteella tehtiin liiketoimintaa kehittäviä ehdotuksia, jotka kohdistuivat pääasiassa yrityksen markkinointitoimiin. Tutkielman perusteella todettiinkin, että kohdeyrityksen tapauksessa verkkoanalytiikan käyttö on tehokkainta markkinointitoimia kehittäessä. Digitalization has caused big changes for customer behavior. These changes have created opportunities and challenges for companies. Of all the opportunities that digitalization has created, this thesis focuses on web-analytics. Aim of this thesis is to take a deeper look on what is web-analytics, how it can be used and what are its pros and cons. Especially this thesis focuses on using web-analysis on e-commerce. To understand special features of e-commerce it is crucial to examine the effect that e-commerce has on consumer behavior. In addition, the thesis focuses on small and medium-sized enterprises because they form most of the Finnish companies.
The theoretical part of the thesis focuses on prior literature of the subjects in question. By examining prior literature wider picture of the phenomenon is obtained. On the empirical part the thesis focuses on one company. The aim of the empirical part is to demonstrate the web-analytic process and to produce analysis that can be used to create business strategy for the company.
The empirical part is carried out as on case study by using secondary data from the company’s website. Based on the analysis new business plan was composed. The strategy focused mainly on marketing and based on the thesis marketing seems to be the most effective way to use web-analytics for the company in question.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa aihepiiriä tutkitaan laajasti aiemman kirjallisuuden perusteella ja näin luodaan kattava kokonaiskuva ilmiöistä. Laaja kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yksittäisen pk-yrityksen verkkokauppaan verkkoanalytiikan keinoja hyödyntäen. Empiirisen osuuden tarkoituksena on mallintaa verkkoanalytiikkaprosessia sekä tuottaa analyysin perusteella kehitysehdotuksia kohdeyritykselle.
Tutkielman empiriaosuus toteutettiin tapaustutkimuksena yksittäisen yrityksen sekundääristä dataa hyväksikäyttäen. Empiriaosuudessa verkkokaupan liikenteen tarkastelun perusteella tehtiin liiketoimintaa kehittäviä ehdotuksia, jotka kohdistuivat pääasiassa yrityksen markkinointitoimiin. Tutkielman perusteella todettiinkin, että kohdeyrityksen tapauksessa verkkoanalytiikan käyttö on tehokkainta markkinointitoimia kehittäessä.
The theoretical part of the thesis focuses on prior literature of the subjects in question. By examining prior literature wider picture of the phenomenon is obtained. On the empirical part the thesis focuses on one company. The aim of the empirical part is to demonstrate the web-analytic process and to produce analysis that can be used to create business strategy for the company.
The empirical part is carried out as on case study by using secondary data from the company’s website. Based on the analysis new business plan was composed. The strategy focused mainly on marketing and based on the thesis marketing seems to be the most effective way to use web-analytics for the company in question.