Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jakamistalous – Vertaisliikenteen ja autonjakopalveluiden käyttöön vaikuttavat tekijät

Kivinen, Aleksi (2018)

Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma_Aleksi_Kivinen.pdf (750.1Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintutkielma

Kivinen, Aleksi
2018

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802023061

Tiivistelmä

Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään jakamistaloutta ilmiönä sekä perehdytään syvemmin tutkimaan vertaisliikennettä ja autonjakopalveluita kuluttajan näkökulmasta, josta myös työn empiirinen osio muodostuu. Tutkielmaa varten haastateltiin yhteensä 8 henkilöä, joista puolet ovat käyttäneet vertaisliikenteen ja autonjakamisen palveluita ja puolet eivät ole.

Työn teoreettisessa osiossa perehdytään jakamistalouden perusteisiin – sen liiketoiminnallisiin edellytyksiin ja haasteisiin – sekä tutkimuksen kannalta oleellisimpiin teorioihin. Aineiston analyysissä pyritään luomaan käsitys yksilöiden jakamistaloutta koskevista mielipiteistä ja kokemuksista sekä yleisellä tasolla että erityisesti autojen jakamispalveluiden osalta. Näitä vastauksia verrataan aiempiin tutkimuksiin sekä luodaan kokonaiskuva keskeisimmistä autonjakopalveluiden kulutukseen vaikuttavista ajureista ja jarruttavista tekijöistä.

Tutkimustulokset osoittavat, että jakaminen koetaan osittain positiivisena ilmiönä sen taloudellisten, ympäristöllisten ja teknologisten hyötyjen myötä. Tutkimuksesta selviää, että suurimpana esteenä palveluiden käytölle on saatavuuden rajallisuus. Tutkimustuloksista käy myös ilmi, että haastateltavat kuluttavat mieluummin autonjakamisen palveluita kuin että itse vuokraisivat omaa omaisuuttaan muiden käyttöön, sillä pelko omaisuuden vaurioitumisesta on liian suuri.
 
This bachelor’s thesis focuses on sharing economy as a phenomenon and tries to gain deep-level understanding of peer-to-peer car sharing from the user’s point of view. The empirical section of this thesis contains 8 interviewees, half of whom have used some type of peer-to-peer car sharing services and half have not.

In the theoretical part of this, study we introduce both sharing economy – it’s business prerequisites and challenges – and key theories considering car sharing from the customers point of view. The empirical part of this study aims to create a grasp of individual opinions, benefits and disadvantages experienced with sharing economy and more specifically with car sharing services. These findings are then compared to previous studies and used to perceive the overall picture of drivers and inhibitors affecting peer-to-peer car sharing.

The results show that sharing is considered partially positive for its economic, environmental and technological benefits. In addition, the results of this study indicate that the lack of availability works as the major inhibitor for consuming peer-to-peer car sharing services. Furthermore, the results show that interviewees are more likely to consume car sharing services than participate in sharing their own car due to the fear of damage to property.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4795]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste