Intangible rewarding methods as a management tool
Kerveshi, Agnesa (2017)
Kandidaatintutkielma
Kerveshi, Agnesa
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802063175
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802063175
Tiivistelmä
Rewarding has one of the most significant roles within an organization. A right kind of rewarding maintains and increases motivation which supports reaching goals and strategy implementation. This study goes deeper to the effects of intangible rewarding, motivation and its source. The target of the research was a business unit within a large company and their perceived experience on rewarding, focusing especially in intangible rewarding. Intangible rewarding is also dealt from the manager’s perspective, it’s challenges and possible development ideas.
The study was carried out with qualitative methods. The research material was collected in theme interviews from the business unit. The interviewees were the unit manager and two of his subordinates. The research results indicated that the rewarding system created by the company encourages the employees to work at basic level. When pursuing for better results, the most motivating and encouraging factor was the manager’s style in leading and the use of intangible rewarding. Feeling appreciated was considered the most motivating factor. This was achieved by positive feedback and increased responsibility. Continuous development regarding rewarding was considered necessary for the company’s success. Palkitsemisella on yksi tärkeimmistä rooleista organisaation sisällä. Oikeanlainen palkitseminen ylläpitää ja lisää motivaatiota, joka tukee tavoitteiden saavuttamista ja strategian toteuttamista. Tässä tutkielmassa syvennyttiin aineettoman palkitsemisen vaikutuksiin sekä motivaatioon ja sen lähteisiin. Tutkimuksen kohteena oli yksi yksikkö suuressa yrityksessä ja heidän kokemukset palkitsemisesta, keskittyen aineettomaan palkitsemiseen. Aineetonta palkitsemista käsiteltiin myös esimiehen näkökulmasta, sen haasteita ja kehitysideoita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin liiketoimintayksiköstä teemahaastatteluin. Haastattelun kohteina olivat yksikön esimies ja kaksi hänen alaistaan. Tutkimustuloksissa havaittiin, että yrityksen luomat aineelliset palkitsemisjärjestelmät kannustavat työntekijöitä työskentelemään perustasolla. Pyrittäessä parempiin tuloksiin työntekijöiden kannustavin ja motivoivin tekijä oli heidän esimiehen johtamistapa ja hänen aineettomien palkitsemiskeinojen käyttö. Motivoivimpana asioina koettiin arvostuksen tunne, joka luodaan positiivisella palautteenannolla ja lisäämällä vastuuta. Jatkuva palkitsemiskeinojen kehittäminen koettiin olevan yrityksen menestymisen kannalta tarvittavaa.
The study was carried out with qualitative methods. The research material was collected in theme interviews from the business unit. The interviewees were the unit manager and two of his subordinates. The research results indicated that the rewarding system created by the company encourages the employees to work at basic level. When pursuing for better results, the most motivating and encouraging factor was the manager’s style in leading and the use of intangible rewarding. Feeling appreciated was considered the most motivating factor. This was achieved by positive feedback and increased responsibility. Continuous development regarding rewarding was considered necessary for the company’s success.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisilla menetelmillä. Tutkimusaineisto kerättiin liiketoimintayksiköstä teemahaastatteluin. Haastattelun kohteina olivat yksikön esimies ja kaksi hänen alaistaan. Tutkimustuloksissa havaittiin, että yrityksen luomat aineelliset palkitsemisjärjestelmät kannustavat työntekijöitä työskentelemään perustasolla. Pyrittäessä parempiin tuloksiin työntekijöiden kannustavin ja motivoivin tekijä oli heidän esimiehen johtamistapa ja hänen aineettomien palkitsemiskeinojen käyttö. Motivoivimpana asioina koettiin arvostuksen tunne, joka luodaan positiivisella palautteenannolla ja lisäämällä vastuuta. Jatkuva palkitsemiskeinojen kehittäminen koettiin olevan yrityksen menestymisen kannalta tarvittavaa.