Alustatalouden hyödyntäminen rakennusliikkeen hankintatoimessa
Heinämäki, Juha (2018)
Diplomityö
Heinämäki, Juha
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802063177
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802063177
Tiivistelmä
Tämän diplomityön aiheena on alustatalous, jolla haetaan ratkaisua rakentamisen tuottavuuden parantamiseen ja skaalautuvan liiketoiminnan mahdollistamiseen. Alusta on vain markkinapaikka, ja alustatalous syntyy vasta, kun sen osapuolet hyödyntävät kyseistä markkinapaikkaa. Alusta ei ole liiketoimintamallina uusi, sillä alustatalous on ollut toimintamallina suuren osan ihmisen aikakautta, kun torit ja basaarit ovat yhdistäneet kauppiaat ja asiakkaat yhteen. Alustamarkkinat ovat siis olleet fyysisiä ja paikallisia. Nykypäivän ja entisajan mallilla on kuitenkin yksi keskeinen ero: Digitaalisuus. Nykypäivän alustayritykset tarjoavat moderniin teknologiaan perustuvan digitaalisen alustan, kuten Airbnb tai Amazon, jonka avulla käyttäjät voivat markkinoida ja käyttää tuotteita sekä palveluita ajasta ja paikasta riippumatta.
Diplomityössä luotiin rakennusalan hankintatoimelle digitaalisen alustan teoreettinen malli. Huolimatta alustaliiketoiminnan yksinkertaisuudesta, menestyvän alustan rakentaminen ja johtaminen eivät ole helppoa. Aloittelevien alustayritysten menestyminen riippuu siitä, miten nopeasti ne pystyvät vastaamaan alustaliiketoiminnan suurimpaan haasteeseen: kuinka suunnitella ja toteuttaa alusta, joka tuottaa arvoa käyttäjilleen. Hankinta-alustan suunnittelu aloitettiin teoriaan tutustumisella ja tunnistamalla aloittamisen kannalta tärkeimmät ominaisuudet. Tämän jälkeen suoritettiin seitsemän toimittajayrityksen haastattelu, jonka lisäksi tutustuttiin pääurakoitsijana toimivan kohdeyrityksen hankintaprosessiin. Tutkimustuloksena saatiin hankintaprosessin sisältämä hukka, jonka pohjalta luotiin alustan ominaisuudet.
Työn aikana kävi ilmi, että alustaliiketoiminta on hankintatoimen kannalta monella tapaa houkutteleva liiketoimintamalli. Sen lisäksi, että alusta vähentää osapuolien välisiä vaihdantakustannuksia, voidaan sen avulla harjoittaa liiketoimintaa omistamatta itse tuotetta tai palvelua. Teoreettisen tarkastelun ja ominaisuuksien suunnittelun jälkeen tulisi suosia rohkeaa testausta todellisilla markkinoilla, koska alustan tarpeellisuudesta ja sen kehittämistarpeista kertovat lopulta käyttäjät. The subject of this thesis is platform economy, with emphasis on finding possible solutions to improve productivity in construction and to enable a scaling business. Platform as a business model is not unprecedented, as it has been part of human history since market squares and bazaars have been bringing merchants and clients together. So historically, a platform market has been physical and local, but one thing separates the modern and historical platform market: digital data. Platform companies, such as Airbnb, or Amazon, offer a modern technology based on a digital platform, through which the users can market and use products and services regardless of time or place.
In the thesis, a theoretical model of a digital platform for the procurement of a construction company was created. Despite the simplicity of a platform business model, to build and manage a successful platform is challenging. The success of a young platform company depends on how rapidly it can overcome the biggest challenge of the platform business: How to design and create a platform that creates value for its users? Before starting to design the procurement platform in this thesis, the theoretical background was studied and relevant issues related to the first steps of creating a platform were identified. Seven supplier companies were then interviewed and the procurement process of the focal company was studied. As a result, the waste in the procurement process was identified, and this information was used in choosing the qualities of the platform.
According to research, platform business is an attractive business model for procurement in many ways. In addition to decreasing the transaction costs between parties, it can be used in doing business without having to own the product or service itself. Also, after theoretical research and design of a platform, it is recommended to do a field test in actual markets as early as possible, because the demand for the platform, as well as qualities to improve are ultimately decided by the users.
Diplomityössä luotiin rakennusalan hankintatoimelle digitaalisen alustan teoreettinen malli. Huolimatta alustaliiketoiminnan yksinkertaisuudesta, menestyvän alustan rakentaminen ja johtaminen eivät ole helppoa. Aloittelevien alustayritysten menestyminen riippuu siitä, miten nopeasti ne pystyvät vastaamaan alustaliiketoiminnan suurimpaan haasteeseen: kuinka suunnitella ja toteuttaa alusta, joka tuottaa arvoa käyttäjilleen. Hankinta-alustan suunnittelu aloitettiin teoriaan tutustumisella ja tunnistamalla aloittamisen kannalta tärkeimmät ominaisuudet. Tämän jälkeen suoritettiin seitsemän toimittajayrityksen haastattelu, jonka lisäksi tutustuttiin pääurakoitsijana toimivan kohdeyrityksen hankintaprosessiin. Tutkimustuloksena saatiin hankintaprosessin sisältämä hukka, jonka pohjalta luotiin alustan ominaisuudet.
Työn aikana kävi ilmi, että alustaliiketoiminta on hankintatoimen kannalta monella tapaa houkutteleva liiketoimintamalli. Sen lisäksi, että alusta vähentää osapuolien välisiä vaihdantakustannuksia, voidaan sen avulla harjoittaa liiketoimintaa omistamatta itse tuotetta tai palvelua. Teoreettisen tarkastelun ja ominaisuuksien suunnittelun jälkeen tulisi suosia rohkeaa testausta todellisilla markkinoilla, koska alustan tarpeellisuudesta ja sen kehittämistarpeista kertovat lopulta käyttäjät.
In the thesis, a theoretical model of a digital platform for the procurement of a construction company was created. Despite the simplicity of a platform business model, to build and manage a successful platform is challenging. The success of a young platform company depends on how rapidly it can overcome the biggest challenge of the platform business: How to design and create a platform that creates value for its users? Before starting to design the procurement platform in this thesis, the theoretical background was studied and relevant issues related to the first steps of creating a platform were identified. Seven supplier companies were then interviewed and the procurement process of the focal company was studied. As a result, the waste in the procurement process was identified, and this information was used in choosing the qualities of the platform.
According to research, platform business is an attractive business model for procurement in many ways. In addition to decreasing the transaction costs between parties, it can be used in doing business without having to own the product or service itself. Also, after theoretical research and design of a platform, it is recommended to do a field test in actual markets as early as possible, because the demand for the platform, as well as qualities to improve are ultimately decided by the users.